• 04133367292
  • تبریز- خیابان آبرسان- جنب قنادی تشریفات - ساختمان 110 - طبقه 2 -واحد 8
تات ثبت

کد اقتصادی

کد اقتصادی شماره ای است 12 رقمی که بر طبق قانون برای اشخاص حقیقی و حقوقی که به تولید کالا و خدمات می پردازند وضع شده است.

این کد جهت شناسایی شرکت در واحد مالیاتی استفاده می شود. براساس قانون مالیاتی تصویب شده و تمامی شرکت های ثبت شده ملزم به اخذ کد اقتصادی می باشند.

هر شرکت و یا موسسه بعد از اینکه به ثبت رسید و آگهی تأسیس آن صادر شد باید طی دو ماه در دارایی تشکیل پرونده داده و برای اخذ کد اقتصادی اقدام نماید.

هر شرکت و یا موسسه بعد از اینکه به ثبت رسید و آگهی تأسیس آن صادر شد باید طی دو ماه در دارایی تشکیل پرونده داده و برای اخذ کد اقتصادی اقدام نماید.

شرکت هایی که کد اقتصادی ندارند؛ مشمول قوانین معافیت از مالیات نمی شوند.

مزایای دریافت کد اقتصادی

با داشتن این کد از رقابت های ناسالم جلوگیری می شود و زمینه ی حمایت از فعالان اقتصادی محقق می شود

به واسطه ی کد اقتصادی سازمان امور مالیاتی کشور می تواند دفاتر قانونی، صورتحسابها و فاکتورهای صادر شده را راحت تر بررسی کند.

از دیگر مزایای اخذ کد اقتصادی، اخذ مجوز برای انجام امور بازرگانی و دریافت کارت بازرگانی است.

اخذ کد اقتصادی برای انجام امور مالیاتی و تشکیل پرونده مالیاتی ضروری است.

کارت اقتصادی اشخاص حقیقی:

از لحاظ رنگ و شکل و مندرجات کارت جدید با کارت‌های قبلی متفاوت خواهد داشت که علاوه بر عکس ۳*۲ مؤدی، نام و نام خانوادگی، کد اقتصادی، نشانی محل فعالیت تجاری و کد حوزه‌ی مالیاتی مؤدی در آن ثبت خواهد شد.

کارت اقتصادی اشخاص حقوقی:

تغییرات مربوط به اشخاص حقیقی در کارت اشخاص هم موجود است البته با این تفاوت که عکس ندارد و نوع شخص حقوقی هم ذکر خواهد شد و با هماهنگی با خدمات کامپیوتری صدور کارت اشخاص حقوقی به‌صورت لیزری خواهد بود.

پیگیری وضعیت ثبت نام کد اقتصادی:

درصورتی‌که قصد داشتید از وضعیت ثبت نام کداقتصادی خود مطلع شوید می‌توانید پس از طی کردن مراحل اول و دوم که در بالا ذکر شد، گزینه پیگیری سریع وضعیت ثبت نام کد اقتصادی را انتخاب کنید و پس از وارد کردن رمز و کد کاربری خود از وضعیت ثبت نام شماره اقتصادی اطلاع پیدا کنید. همچنین در این بخش اخطار یا اعلام خطاها نیز مشخص است و در صورت لزوم می‌توانید نسبت به رفع آن‌ها از همین بخش نیز اقدام کنید.

نحوه تکمیل اطلاعات پیش ثبتنام

سامانه پیشثبتنام شامل مراحل مختلف ورود اطلاعات است. اطلاعات مورد نیاز شامل موارد زیر میباشد که فرمهای آن نیز در تصاویر قابل مشاهده است:

1ـ اطلاعات اولیه مؤدی (مودیان حقیقی: اطلاعات واحد کسبی، پروانه کسب، اتحادیه، نوع شغل)(مودیان حقوقی و تشکلها: اطلاعات ثبتی، محل ثبت، نوع شرکت، شماره اقتصادی قدیم)

2ـ اطلاعات مربوط به نشانی اقامتگاه قانونی (یا دفتر مرکزی).

3ـ اطلاعات هویتی شخص حقیقی ثبتنام کننده و یا اطلاعات هویتی مدیرعامل.

4ـ نوع فعالیت اقتصادی براساس گروهبندیهای استاندارد.

۵ـ اطلاعات پرونده مالیاتی و شماره تلفن همراه ویژه دریافت پیامک.