• 04133367292
  • تبریز- خیابان آبرسان- جنب قنادی تشریفات - ساختمان 110 - طبقه 2 -واحد 8
تات ثبت

تمدید کارت بازرگانی

ابتدای امر، به تعریفی ساده از کارت بازرگانی پرداخته می شود تا با مفهوم آن آشنایی لازم را پیدا کنید پس به این ترتیب کارت بازرگانی در ایران در واقع مجوزی است برای بازرگانان جهت واردات کالا به کشور و البته صادرات کالا در ایران فقط بازرگانانی که دارای این کارت باشند مجاز به این امر می باشند و از مزیت هایی که می توان به آن اشاره کرد این است که تجار می توانند با این کارت جهت گشایش اعتبار در بانک بهره مند شوند.

کارت‌های بازرگانی عمدتا توسط شعبات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در شهر تهران و یا شهرستان‌ها برای متقاضیانی که شرایط زیر را دارا باشند صدور می شود. (بیشتر شرکت‌ها و موسسات تعاونی کارت‌های بازرگانی خود را صرفا از اتاق‌های تعاونی جمهوری اسلامی ایران اخذ می نمایند)

مدت اعتبار کارت ‌های بازرگانی بر مبنای درخواست فرد متقاضی از مدت یک سال تا پنج سال خواهد بود که در صورت تایید توسط وزارت بازرگانی معتبر خواهد بود.

تمدید کارت های بازرگانی با ارائه مدارک لازم برای مدت ذکر شده از طرف متقاضی انجام پذیر است که در تمدیدهای بعدی نیز به همین ترتیب ادامه خواهد داشت. مرحله‌های تمدید کارت بازرگانی به طور تقریبی شبیه به مراحل اخذ اولیه‌ی کارت‌های بازرگانی می باشد.

همان طور که می دانید مرجع صدور کارت بازرگانی درحال حاضر اتاق بازرگانی می باشد، که عضویت در اتاق بازرگانی و امکان ثبت علامت تجاری غیرفارسی از دیگر مزایای داشتن کارت بازرگانی می باشد .

در واقع نکته ای قابل ذکر درباره ای ثبت علامت تجاری که مربوط به کارت بازرگانی و در اصل اتاق بازرگانی ایران است امکان اخذ کارت عضویت می باشد که این کارت عضویت صرفا جهت ثبت علامت تجاری غیر فارسی است و ارزش دیگری ندارد و در آخر صدور این کارت از اتاق بازرگانی ایران است.

تمدید کارت بازرگانی چگونه است؟

جهت انجام مراحل تمدید کارت بازرگانی، صاحب کارت بازرگانی و یا نماینده قانونی شخص باید با ارائه نسخه اصلی کارت بازرگانی و مدارکی که در ادامه ذکر می کنیم، به اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن ایران و یا تعاونی مرکزی جمهوری اسلامی ایران مراجعه نمایند.

مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده تمدید کارت بازرگانی اشخاص حقوقی:

– ارائه اصل کارت بازرگانی

-دو صفحه فرم کارت بازرگانی (پرینت از سامانه هوشمند بازرگانی فرم د) به همراه امضاء مدیر عامل و مهر شرکت، ضمناً در صورت تغییر مدیر عامل این فرم توسط دفتر اسناد رسمی گواهی امضا شود)

– اصل مفاصا حساب مالیاتی آخرین سال عملکرد (پرینت از سامانه کارت هوشمند بازرگانی) مبنی بر بلامانع بودن تمدید کارت بازرگانی در سال جاری (به آدرس دفتر مرکزی شرکت)

– در صورت پر شدن صفحات کارت بازرگانی یا تغییر مدیر عامل دو قطعه عکس شش در چهار(جدید،تمام رخ،ساده)

– گواهی ماده 186 قانون مالیات های مستقیم مبنی بر بلامانع بودن تمدید کارت بازرگانی درسال جاری(به آدرس مندرج کارت بازرگانی) به همراه کلیه برگ های قطعی و تشخیص مالیات از سال 79 به بعد

– اظهارنامه عملکرد سال های 90،91،92،93 به همراه چهار دوره اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده سال های 90،91،92 و. 93 و 94 و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره اول سال 95، در صورت عدم مشمولیت قانون مالیات بر ارزش افزوده، نامه عدم مشمولیت از حوزه مالیاتی مربوطه اخذ گردد.

– در صورت استیجاری بودن دفتر مرکزی شرکت ارائه اجاره نامه محضری و یا اجاره نامه تمدید شده به همراه کد رهگیری الزامیست.

– یک برگ کپی روزنامه رسمی در مورد تغییرات شرکت (در صورت هر گونه تغییرات)

مدارک تمدید کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی:

دو صفحه فرم کارت بازرگانی (پرینت از سامانه کارت هوشمند بازرگانی فرم د (

در صورت پر شدن صفحات کارت بازرگانی ارائه دو قطعه عکس شش در چهار الزامی است.

ارائه اصل کارت بازرگانی

یک قطعه عکس شش در چهار یا سه در چهار مدیر عامل (جدید، تمام رخ، ساده، رنگی با زمینه سفید، بدون خط خوردگی و سالم(

اصل مفاصا حساب بیمه نامه تامین اجتماعی (پرینت از سامانه کارت هوشمند بازرگانی) برای واحدهای تولیدی و صادر کنندگان پوست و روده

الف- اصل و کپی سند مالکیت شش دانگ به نام متقاضی،به آدرس دفتر کار (آدرس اظهارنامه(

ب- اصل و کپی اجاره نامه محضری معتبر به نام متقاضی، برای محل کار و به آدرس دفتر کار (آدرس اظهارنامه(

ج- اصل و کپی سند مالکیت به نام غیر و اصل و کپی اجاره نامه عادی به نام متقاضی،با کد رهگیری برای محل کار و به آدرس دفتر کار(آدرس اظهارنامه) با امضای دو شاهد ذیل آن

گواهی ماده 186 قانون مالیات های مستقیم مبنی بر بلامانع بودن و تمدید کارت بازرگانی در سال جاری-به آدرس مندرج کارت بازرگانی- به همراه کلیه برگ های قطعی و تشخیص مالیات از سال 79 به بعد.

اظهارنامه عملکرد سال های 90 و 91 و 92 و 93 به همراه 4 دوره اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده سال های 90،91،92،93 و 94 و اظهارنامه مالیات بر  ارزش افزوده دوره اول سال 95

در صورت استیجاری بودن دفتر کار،ارائه اجاره نامه محضری و یا اجاره نامه تمدید شده به همراه کد رهگیری الزامی است.

در صورت تغییر محل علاوه بر ارائه یک برگ اظهارنامه تغییر آدرس از اداره ثبت شرکت ها،ارائه یکی از مدارک مالکیت ذیل الزامیست.

ارائه مدرک تولیدی معتبر از یکی از وزارتخانه های تولیدی برای واحدهای تولیدی الزامیست(صنوف تولیدی دارای پروانه کسب مشمول این بند نمی شوند(

فیش حق تمبر که از دارایی گرفته می شود.

سامانه تمدید کارت بازرگانی:

وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی کشور دو سامانه برای صدور و تمدید کارت بازرگانی در اختیار متقاضیان قرار داده اند. این سامانه ها که عبارتند از: سامانه جامع تجارت ایران به آدرس اینترنتی ntsw.ir و سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند به آدرس اینترنتی cscs.chambertrust.ir خدمات مربوط به کارت بازرگانی را به کاربران ایرانی و خارجی ارائه می دهند.

متقاضیان ابتدا باید برای درخواست تمدید کارت بازرگانی وارد سامانه جامع تجارت ایران شده و درخواست خود را ثبت کنند. سپس برای پیگیری این درخواست به سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند مراجعه نمایند. همچنین در این سامانه ها امکاناتی نظیر استعلام شناسه کالا، فیلم های آموزشی، پاسخ سوالات متداول درباره تجارت داخلی و خارجی و … فراهم شده است.

شرایط تمدید کارت بازرگانی:

اگر شما متقاضی تمدید کارت بازرگانی هستید باید از شرایط زیر برخوردار باشید تا فرآیند تمدید به درستی صورت گرفته و کارت جدید برایتان صادر گردد.

داشتن حداقل 20 سال تمام.

داشتن مدرک تحصیلی حداقل دیپلم

موظف به وارد کردن عبارت صادرات و واردات در اساسنامه ( اشخاص حقوقی).

داشتن حداقل سه سال سابقه کار بازرگانی یا داشتن تحصیلات مرتبط با بازرگانی.

ارائه تعهد نامه جهت عدم استفاده غیرقانونی از کارت بازرگانی.

داشتن سندهای مالیاتی و ارائه آنها.

پیروی از کلیه سیاست های تجاری و اقتصادی دولت.