• 04133367292
  • تبریز- خیابان آبرسان- جنب قنادی تشریفات - ساختمان 110 - طبقه 2 -واحد 8
تات ثبت

روش هاو مراحل استعلام برند

استعلام برند

هنگامی که یک برند تجاری در حوزه‌ ای خاص به ثبت می ‌رسد، نه تنها کسی حق برگزیدن آن را برای محصولات یا خدمات خود ندارد، بلکه هیچ‌ کس امکان انتخاب نام ‌های مشابه یا نشان‌ های مشابه آن برند را نیز نخواهد داشت. در واقع علامت تجاری نباید تکراری باشد و این موضوع شامل عبارت‌ های مشابه نیز می ‌شود. بنابراین پیش از فرستادن اظهارنامه ثبت علائم تجاری باید از آن مطمئن شد.

نحوه استعلام برند قبل از ثبت به دو شیوه میسر است. یکی از طریق سامانه مرکز مالکیت معنوی که زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است و شیوه دیگر از طریق، سایت روزنامه رسمی قابل انجام است. توجه داشته باشید که حتما باید قبل از ثبت برند، استعلام آن به صورت کامل انجام شود وگرنه ممکن است هزینه و زمان افراد برای ارسال اظهارنامه ثبت از دست برود و برند انتخاب شده آن ها توسط مرجع قانونی رد شود.

به طور کلی، قوانین ثبت برند در ایران در زمینه نام ‌گذاری سختگیرانه است. قانون به گونه‌ ای نوشته شده است که از برندهای ثبت ‌شده به طور کامل حمایت کند. همچنین راه سوءاستفاده‌های عمدی و سهوی را نیز بسته است. در واقع، عناوین جدید باید طوری گزینش یا ترسیم شوند که مخاطبان را به اشتباه نیندازند. در نتیجه، استعلام دقیق برند قبل از ثبت آن بسیار ضروری است.

روش های استعلام برند

امروزه استعلام برند از طریق دو روش انجام می شود که در این بخش، به توضیح آن ها می پردازیم:

1- روش اول استعلام برند: استعلام برند از سامانه مرکز مالکیت معنوی

سامانه ثبت برند ipm.ssaa.ir، معتبر ترین مرجع استعلام برند می باشد. برای این منظور، کافی است که اشخاص متقاضی ثبت برند، با مراجعه به این سایت و انتخاب گزینه جست و جو در بانک اطلاعاتی ثبت علایم، پس از وارد کردن اطلاعات لازم در فرم مربوطه، از ثبت یا عدم ثبت برند مورد نظر خود، توسط اشخاص دیگر مطمئن شوند.

2- روش دوم استعلام برند: استعلام برند از سایت روزنامه رسمی

برند هایی که به ثبت می رسند، در نهایت در روزنامه رسمی نیر آگهی شده و از طریق اینترنت و سایت روزنامه رسمی می توان به این برند ها دسترسی پیدا کرد و اطلاعات لازم را در مورد آن ها به دست آورد.

نحوه استعلام علائم تجاری یا همان برند از سایت روزنامه رسمی بدین صورت است که که اشخاص متقاضی ثبت برند، پس از ورود به سایت، با مراجعه به بخش آگهی های قانونی، اطلاعات برندی را که انتخاب کرده اند، وارد نموده تا متوجه شوند آیا در گذشته نیز این برند ثبت و آگهی شده است یا خیر.

در پایان این بخش، لازم به ذکر است که استعلام برند، تنها خدمتی نبوده که امروزه، انجام آن به صورت اینترنتی امکان پذیر می باشد.  در طول سال های گذشته، در راستای الکترونیکی کردن هر چه بیشتر امور و کاهش مراجعات حضوری افراد به اداره های دولتی، انجام طیف وسیعی از خدمات، به صورت غیرحضوری و اینترنتی ممکن شده است که استعلام شرکت، یکی از آن ها بوده و در مقاله زیر به طور کامل توضیح داده شده است.

استعلام برند در سایت مالکیت معنوی:

اداره مالکیت معنوی، ارگانی است که جهت بررسی مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی، تاسیس شده است. ارکان تشکیل دهنده اداره ثبت مالکیت معنوی شامل دایره‌های زیر هستند.

دایره برند و علائم تجاری و لوگو

دایره ثبت اختراع داخلی

دایره طرح‌های صنعتی

دایره نشانه‌های جغرافیایی

ثبت مادرید

توضیح مراحل استعلام برند از سایت مرکز مالکیت معنوی

1- آدرس سایت مرکز مالکیت معنوی یعنی iripo.ssaa.ir را در مرورگر دستگاه خود تایپ نموده تا مطابق تصویر زیر، وارد صفحه اصلی این سایت شوید.

2- بر روی برگه (میز خدمات الکترونیک) کلیک کرده و از منوی ( ثبت علایم ) قسمت ( جست و جو در بانک اطلاعاتی ) را کلیک نمایید.

3- مشاهده می کنید که وارد صفحه اصلی استعلام برند مرکز مالکیت فکری شده اید. اکنون برای استعلام برند کافی است، یکی از کادرهای موجود در فرم ارائه شده را پر نموده و پس از وارد کردن کد امنیتی که در گوشه سمت راست فرم دیده می شود، دکمه جست و جو را کلیک نمایید.

چناچه مطابق اطلاعات وارد شده، برند مشابه برند مورد نظر شما پیش از این به ثبت رسیده باشد، در قسمت انتهایی فرم نشان داده می شود، اما در صورتی که پیش از این، برندی با نام مشابه برند شما به ثبت نرسیده باشد، پیغام ( این جستجو شامل نتایجی نمی باشد ) را مشاهده خواهید نمود.

مراحل استعلام برند از سایت روزنامه رسمی

از آنجا که کلیه موارد ثبتی انجام گرفته در سازمان ثبت اسناد و املا ک کشور ، لازم است تا در روزنامه رسمی آگهی شده و نام برند نیز در آگهی مربوطه قید می گردد، استعلام برند مورد نظر در سایت روزنامه رسمی کشور نیز می تواند جهت جلوگیری از اقدام برای ثبت برند تکراری مفید فایده باشد. در ادامه می توانید راهنمای تصویری استعلام برند از طریق سایت روزنامه رسمی کشور را ملاحظه نمایید:

1- آدرس سایت روزنامه رسمی یعنی rrk.ir را جست و جو کرده تا مطابق تصویر زیر، به صفحه اصلی این سایت وارد شوید.

2- از منوی سمت راست، گزینه آگهی های قانونی را انتخاب نمایید.

3- در صفحه جدید در کادر ( جست و جو در آگهی های قانونی ) در فیلد ( نام شرکت )، نام برند خود را وارد نمایید. در منوی نوع آگهی، یک مرتبه گزینه ( ثبت علامت ) را انتخاب کرده و دکمه جست وجو را بزنید. چنانچه نتیجه ای یافت نشد، در مرتبه دوم، از همان منو، گزینه ( تقاضای ثبت علامت ) را انتخاب کنید و مجددا دکمه جست و جو را بزنید.

انتخاب این گزینه به این دلیل است، که ممکن است برند مورد نظر شما هنوز توسط فرد دیگری ثبت نشده اما تقاضای ثبت آن داده شده باشد، بنابراین گرچه این برند در قسمت آگهی های ثبت علامت دیده، نمی شود، اما در بخش ( تقاضای ثبت علامت ) موجود بوده و به این ترتیب، از تکراری بودن برند انتخابی خود مطلع خواهید شد.

ثبت کنندگان برند ممکن است در نهایت تصمیم به صادر کردن کالاهای تولید شده تحت نام این برند به خارج از مرزهای کشور بگیرند. ار آنجا که یکی از مجوزهای ضروری جهت صادرات و واردات، کارت بازرگانی بوده، پیشنهاد می شود، مقاله زیر نیز مطالعه گردد.

گرفتن استعلام های لازم جهت انتخاب نام:

نام مورد نظر شما برای برند کسب و کارتان باید بدون نمونه مشابه باشد و در دسته شغلی شما قبلا این نام ثبت نشده باشد. در صورت وجود شباهت و انتخاب اسمی تکراری نام تجاری منتخب شما رد خواهد شد. اسمی که برای برند خود انتخاب می کنید باید از قوانین زیر پیروی کند:

1- اسم انتخاب شده نباید مخالف قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران باشد.

2- اسامی که شامل علامت های جغرافیایی، اسامی افراد مشهور، تاریخی، ائمه باشند غیر قابل ثبت می باشند.

3- ثبت لوگو یا برندی که شبیه به پرچم کشورها، علائم خاص مثل هلال احمر و … باشد غیر قابل قبول است.

4- استفاده از واژه هایی که صفت برند شما را توصیف کند، مثل: بهترین، زیباترین و … ممنوع است.

5- انتخاب اسم برند حاوی نام و نام خانوادگی مورد تائید نیست.