• 04133367292
  • تبریز- خیابان آبرسان- جنب قنادی تشریفات - ساختمان 110 - طبقه 2 -واحد 8
تات ثبت

مفهوم،شرایط،مراحل و مدارک ثبت برند

ثبت برند

برند، یعنی نشان، آرم و لوگوی تبلیغاتی، این نشان باید از چنان قدرتی برخوردار باشد که مصرف کننده را جذب خود کرده و به عنوان یک مشتری انحصاری مطرح کند، به عبارت دیگر، قدرت برند و ارزش آن، حرف اول را در بازاریابی و جذب مشتری در دنیای امروزی می زند، چرا که فرد با مشاهده آن در صورت داشتن فاکتورهای مطلوب جذب آن شده و تا سالیان سال،اقدام به خرید آن محصول می کند.

در واقع برند به صورت لاتین و فارسی در فروش کالا و خدمات و فعالیت های اقتصادی و غیره استفاده می شود و نشان قانونی یک شرکت می باشد. در حقیقت برند شما یک نام و متشکل از چند کلمه می باشد که ویژگی ها و مفاهیم احساسی را به خود گره زده است.

از نظر مصرف کننده خرید از یک برند یعنی: کیفیت بالا ،خطر پذیری کمتر، سپردن مسئولیت به تولید کننده ، وسیله ای نمادین برای اظهار شخصیت .

اولین قدم در تجارت اعتماد است و علامت تجاری به وسیله برند سازی به این اعتماد و تعهد شتاب می بخشد.

در واقع یک برند موفق، برندی گیرا است که بتوان به سهولت آن را تلفظ کرد و تبلیغ نمود. به جز علائم تجاری که مشخص کننده ی منبع کالا یا خدمات هستند چند دسته نشان دیگر نیز وجود دارد:

الف)علائم اشتراکی:که متعلق به اتحادیه هایی است که از آن نشان به منظور معرفی خود با یک سطح کیفی (یا سایر ملزومات آن اتحادیه) استفاده می کنند.

ب)علائم تصدیق نامه با استانداردهای معین: این علائم برای نشان دادن قبولی داده می شوند، ولی محدود به هرگونه عضویتی نیستند و آن ها را می توان به هر کس که تصدیق کند کالاهای مربوط مطابق استاندارد هستند اعطا کرد.

تعریف نام تجاری:

برای درک بهتر قبل از ثبت برند و علامت تجاری بایستی درک مناسبی از تعریف نام تجاری یا همان برند نیز داشته باشید .

نام تجاری یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص کننده شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

به عنوان مثال نام محل کسب و مغازه شما که در بازار به این نام شناخته شده اید یا محصولی که بسته بندی کرده و در کل شهر یا کشور توزیع می نمائید .

مثلا خودرو بی ام دبیلیو درای نام تجاری بی ام دبیلیو است . نام تجاری به صورت یک نوشته است و معمولا نام کارخانه و شرکت حقیقی و یا شخص حقوقی را یدک می کشد.

در حقیقت اسم تجاری عنوانی است که از شهرت یک تاجر حکایت دارد، و شخص تاجر به وسیلۀ آن خودش را معروف و مشهور می کند.

از آنجایی که مدت زمان اعتبار برند تجاری شما 10 سال است، در هنگام انتخاب اسم برند، توصیه می شود با بررسی دقیق و اصولی، بهترین نام را انتخاب کنید. برای شغل و کسب و کار خود باید نامی مناسب با موضوع فعالیت آن و طبق یکسری اصول روانشناسی و دیجیتال مارکتینگ انتخاب کنید تا در ذهن مخاطب باقی بماند.

از مهمترین ویژگی های نام تجاری مناسب می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- توجه به معنی و مفهوم برند

2- متفاوت و خاص بودن لوگو یا نشان تجاری

3- کوتاه و ماندگار در ذهن افراد

4- قابلیت ثبت به صورت لاتین یا بین المللی

5- انتخاب طرحی مناسب و مرتبط به حوزه فعالیت برای لوگو

تعریف علامت تجاری:

هر نشانه‌ای مثل حروف، اعداد، کلمات، تصویر، ترسیمات، نقوش یا ترکیبی از همۀ گزینه‌ها علامتی تجاری است. این علامت با هدف متمایزکردن محصولات و خدمات شخص، با محصولات و خدمات سایر رقبا طراحی می‌شود. از این جهت اهمیت بسیار زیادی در ادامۀ فعالیت خواهد داشت. به زبان ساده تر علامتی تجاری وجه مشخصۀ فعالیت است.

یک علامت تجاری در واقع، سمبلی بوده که مشخصات شرکت را نمایان می‌کند و بخشی از هویت شرکت محسوب می‌شود. لوگو نیز به نوعی همان علامت تجاری است. لوگو چهره و منظر هر علامت تجاری است و از جهت شناخت سریع تر به مشتریان، ابزار بسیار با ارزشی محسوب می‌شود.

استعلام برند:

دومین گامی که باید برای ثبت برند تجاری بردارید استعلام برند می باشد. قبل از اینکه برند خود را ثبت کنید باید علامت تجاری انتخاب شده را بررسی کنید تا متوجه شوید که برند انتخابی شما قبلا توسط شخص دیگری انتخاب شده است یا خیر.

حقیقتاً استعلام نام برند به شما کمک می کند تا بتوانید از نام برند خود استعلام بگیرید تا اگر این نامی که شما انتخاب کرده اید در سازمان مالکیت معنوی ثبت نشده باشد از ارسال مجدد آن به اداره ثبت جلوگیری شود. استعلام برند به صرفه جویی در هزینه و زمان به شما بسیار کمک می‌ کند.

لطفا این مورد هم مدنظر داشته باشید که کلیه هزینه های مربوط به بررسی و استعلام ثبت برند رایگان بوده و یه هیچ عنوان هیچ مبلغی در این مورد از شما دریافت نخواهد شد.

انواع ثبت برند در ایران:

به طور کلی ثبت برندهای تجاری در ایران به دو دسته تقسیم می شود

1- ثبت برند فارسی

2- ثبت برند لاتین

برند فارسی برندی می باشد که باید در یکی از فرهنگ ها معتبر فارسی (نظیر فرهنگ دهخدا) وجود داشته باشد .

و اگر برندی که به معنای لاتین باشد ولی به صورت فارسی نوشته شده باشد هم جزء برند لاتین است.

برای ثبت برند لاتین به اخذ کارت بازرگانی نیاز می باشد.

اهمیت انتخاب یک نام تجاری متمایز چیست؟

صاحبان مشاغل و کسب و کار و شرکت ها باید برای ثبت علامت تجاری خود یک نامی متمایز و منحصر به فرد انتخاب کنند تا مخاطبان بعد از شنیدن و دیدن نام تجاری آن شرکت یاد آور اعتماد و خصوصیات این کسب و کار باشد و بتواند کسب و کار این افراد را با نام تجاری منحصر به فرد آن ها و افراد دیگر معرفی کند.

در واقع ثبت و انتخاب علامت تجاری باید برای شناساندن کسب و کار در بازار جهانی و ملی انجام شود. شما باید در گام اول در سامانه ثبت برند اداره مالکیت معنوی کشور برند خود را ثبت کنید تا نام برند شما به رسمیت شناخته شود.

هدف از ثبت علامت :

هر برند یا علامت تجاری ار طریق حصول اطمینان از حقوق انحصاری برای شناختن کالا ها و خدمات و یا اجاره دادن به دیگران مبنی بر استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ ،صاحب اثر را محافظت می کند.

مدت زمان این حفاظت متفاوت می باشد ولی آرم تجاری قابلیت تمدید شدن نامحدود توسط پرداخت مبلغ مربوطه را دارد.

محافظت آرم تجاری توسط مراجع قانونی که در اکثر نظام ها اجازه متوقف کردن تخلف در این زمینه را دارند تایید می شود.

از دیدگاه وسیع تر ،علائم تجاری با رسمیت بخشیدن و دادن سود  اقتصادی به صاحبان آن ها در سطح جهانی سرمایه گذاری کرده و این ابتکار را ترویج می دهد.

حفاظت علائم تجاری همچنین مانع تلاش های رقبای غیر منصف، مثل متقلبان ، برای استفاده از علائم مشخص به منظور فروش محصولات و ارائه خدمات نامرغوب یا متفاوت می شوند.

این نظام،آگاهی و امکان سرمایه گذاری جهت تولید و فروش کالا ها و خدمات را در منصفانه ترین شرایط ممکن به مردم می دهد

و از این راه تجارت بین المللی را تسهیل می کند.

شرایط ثبت برند در ایران

برای ثبت برند تجاری و لوگو در ایران در سال 1402، توسط سامانه رسمی و قانونی شرایط و قوانین خاصی در نظر گرفته شده است. از اصلی ترین شرایط ثبت علامت تجاری و لوگو در سایت ثبت برند، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

تهیه مدارک لازم

داشتن مجوز های مورد نیاز

انتخاب نوع برند ( بین المللی یا داخلی)

پرداخت هزینه ها

پیگیری مراحل ثبت علائم تجاری در سامانه و سایت رسمی

تفاوت نام تجاری و علامت تجاری:

در بیان تفاوت نام تجاری با علامت تجاری باید گفت علی‌رغم اینکه این دو مفهوم، گاهی به جای یکدیگر به‌کار می‌روند، تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند.

اولین تفاوت آن این است که اسم تجاری همان است که اشخاص تجاری با آن به فعالیت می‌پردازند و با آن شناخته می‌شود، در حالی که علامت تجاری، نشانی‌ست که بر روی کالاها درج می‌شود.

به علاوه نام تجاری به شهرت تاجر یا شرکت تجاری کمک می‌کند و نشان تجاری محصولات و خدمات را معرفی می‌نماید. یک شرکت می‌تواند با یک نام تجاری و چندین علامت تجاری فعالیت کند به این صورت که یک شرکت بزرگ که محصولات مختلفی را ارائه می‌کند هر یک از محصولات خود را با یک نشان تجاری عرضه نماید.

ولی در عرف تجاری و ادبیات بازاریابی، بعضی وقت ها حتی در نوشته های حقوقی، اسم تجاری و علامت تجاری به جای هم دیگر به کار می روند، و یا به عنوان کلمات مترادف و هم معنی از انها استفاده می شود.

تفاوت اسم تجاری و ثبت تجاری این است که ثبت تجاری مربوط به شناسایی تاجر و وضع تجاری آن است ، ولی اسم تجاری فقط مربوط به شهرت تاجر است، که به وسیلۀ آن اسم خودش را معرفی می کند.

محل ثبت و مراجع ثبتی این دو با یکدیگر متفاوت است . ثبت برند مانند ثبت شرکت در محل اداره ثبت شرکت ها انجام می پذیرد و برای این منظور می بایست به سامانه ثبت برند مراجعه نمود در حالی که ثبت علامت تجاری در سامانه اینترنتی ثبت علائم تجاری به ثبت می رسد.

اعتبار تاریخ ثبت این دو با یکدیگر متفاوت است . مدت اعتبار ثبت علامت تجاری از زمان ثبت نهایی به مدت 10 سال بوده که قابل تمدید برای مدت نامحدود با پرداخت هزینه های مرتبطه می باشد در حالی که مالک علامت تجاری به مدت سه سال علامت تجاری ثبتی را راکد نماید هر ذینفعی می تواند درخواست لغو ثبت انجام شده و آزاد سازی آن را به نفع خود نماید .

در مورد نام تجاری بایست گفت که نام تجاری هیچ محدودیت زمانی نداشته و پس از ثبت حتی با انحلال آن نیز می توان از آن استفاده نمود.

تعداد مورد انتخاب نام تجاری و علامت تجاری نیز متفاوت است. مسلما هر شرکتی یک نام تجاری داشته و می تواند به تعداد بسیاری علامت تجاری داشته باشد . به عنوان مثال برند پاک وش علامت های تجاری زیادی در زمینه های شوینده خانگی دارد.

این دو در انتقال مالکیت نیز دارای تفاوتی فاحش هستند. صاحبین شرکت می توانند بدون فروش و انتقال مالکیت شرکت،علامت تجاری خود را به دیگران واگذار نمایند ولی برای انتقال نام تجاری حتما می بایست خود شرکت نیز منتقل گردد.

آیا نام تجاری یا علامت تجاری قابل انتقال است؟

علامت تجارتی کاملا قابل انتقال است ولی باید توجه داشت که انتقال مالکیت علامت نیز باید در اداره ثبت مالکیت صنعتی به ثبت برسد. و گرنه هر ذی‌نفعی می‌تواند دعوای ابطال علامت مطرح کند. ولی نام تجارتی منفردا قابل انتقال مالکیت نمی‌باشد. مگر آنکه شرکت یا بخشی از آن منتقل شود.

مدت اعتبار قانونی حمایت از علامت تجاری و نام تجاری:

مدت اعتبار ثبت لوگو ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن می باشد این مدت با درخواست مالک آن برای دوره های متوالی ده ساله با پرداخت هزینه مقرر ، قابل تمدید است یک مهلت ارفاقی شش ماهه که از پایان دوره شروع می شود برای پرداخت هزینه تمدید با پرداخت جریمه تاخیر در نظر گرفته می شود. در حالی که یک نام تجارتی تا زمانی که شرکت باقی است و منحل نشده و یا به حکم قانون ممنوع الفعالیت نگشته پابرجاست. و حتی اگر ثبت شده باشد نیازی به تمدید ندارد.

نکاتی در خصوص انواع ثبت برند :

۱- برند قابل نقل و انتقال است و باید وفق مقررات قانون ثبت علائم و اختراعات ایران به ثبت برسد.

۲- اجازه استفاده از برند ثبت شده به دیگران در ایران باید به ثبت برسد.

۳- برای علامت گواهی ثبت علامت صادر خواهد شد.

۴- مدت اعتبار ثبت علامت برای هر بار ۱۰ سال است.

۵- برای ثبت چند علامت باید به تعداد آن ها اظهارنامه جداگانه داده شود.

۶- شما با داشتن کارت بازرگانی حقیقی می توانید ۳ برند تجاری و با کارت بازرگانی شرکتی حقوقی می توانید ۱۰ برند تجاری را ثبت نمایید.

ثبت برند اجباری:

قانون تجارت کشور ثبت برند را جز در موارد زیر برای هیچ شرکت یا واحد تولیدی، خدماتی و تجاری اجبار نکرده است:

1- نوشیدنی ها و آب های گازدار

2- داروهای مخصوص مورد استفاده پزشکان

3- محصولات غذایی عرضه شده در بسته بندی یا ظروف مخصوص

4- ثبت برند لوازم آرایشی که به صورت مستقیم روی پوست استفاده می شوند

مزایای ثبت برند و علامت تجاری:

تضمین می کند که مشتریان می توانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند.

 شرکت ها را قادر می سازد محصولات شان را از یکدیگر متمایز سازند

ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت ها هستند

اجازه استفاده از آنها به اشخاص ثالث داده می شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها باشند

جزء ضروری موافقت نامه های اعطای نمایندگی هستند

ممکن است دارائی ارزشمند کسب و کار باشند

شرکت ها را تشویق می کنند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه گذاری کنند

 ممکن است برای دریافت وام مفید باشند

ثبت برند بین المللی:

در گذشته برای ثبت علامت تجاری در کشور‌های مختلف با ارائه تقاضانامه‌های متعدد با زبان‌های مختلف و هزینه‌های متفاوت می‌توانستید برند خود را ثبت کنید. برای سهولت در ثبت برند مادرید بین المللی 86 کشور عضو کنوانسیون پاریس با هم متحد شده‌اند و تحت عنوان سیستم مادرید، یک دستورالعمل بین المللی برای ثبت برند به تصویب رسانده اند.

بنابراین برای ثبت برند در سطح بین الملل به جای چندین تقاضانامه‌ی متعدد، با یک تقاضانامه تحت سیستم مادرید می‌توانید برند خود را در همه‌ای کشور‌های عضو این سیستم به ثبت برسانید. توجه داشته باشید که برای ثبت برند بین المللی، باید ابتدا برند مورد نظر خود را در کشورتان به ثبت برسانید و سپس از طریق سیستم مادرید به ثبت بین المللی آن اقدام نمایید.

 

سیستم مادرید توسط دفتر بین المللی سازمان جهانی مالکیت فکری WIPO ، اداره می شود. هر کشوری که در کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی عضویت دارد می تواند طرف موافقت نامه یا پروتکل، یا هر دو قرار بگیرد که کشور ایران نیز در سال 1337 عضویت خود را در کنوانسیون پاریس در زمینه حمایت از مالکیت صنعتی و در سال 1382 عضویت خود را در موافقت نامه مادرید و پروتکل آن در مورد ثبت بین المللی علائم همراه با آیین نامه مشترک آن دو ، رسماَ اعلام نموده است.

سیستم توافق نامه مادرید از دو عهدنامه تشکیل شده است. این سیستم برای ثبت علائم در سطح جهانی کاربرد دارد. برای درخواست ثبت علامت بین المللی متقاضی باید کلیه مدارک خود را به دفتر WIPO در ژنو ارسال کند. پس از ارسال، کلیه مدارک مورد بررسی واقع می‌شود.

پس از طی این مرحله علامت در WIPO ثبت می‌شود و به کشورهای تعیین شده ارسال می‌شود. در واقع این یک پروسه اداری است. اگر یک شرکت درخواست شما را رد کند این امتناع به WIPO ابلاغ می‌شود و در دفتر بین الملل ثبت می‌شود. این سیستم یک سیستم ایمن بین المللی است اما ثبت و عدم ثبت آن در کشور مشخص می‌شود.

مفهوم برند :

برند یک دارایی نامشهود است که به افراد کمک می کند یک شرکت خاص و محصولات آن را در بازار شناسایی کنند. این امر به ویژه زمانی صادق است که شرکت‌ها خود را از سایرینی که محصولات مشابه در بازار ارائه می‌کنند، از جمله برندهای عمومی، متمایز نمایند. وایتکس یک نام تجاری رایج از محلول سفیدکننده است که این شرکت توانسته از آن برای متمایز کردن خود از سایر محصولات مشابه و موجود در فروشگاه ها استفاده نماید. این امر به عنوان ارزش ویژه برند شناخته می شود.

مردم اغلب لوگوها، شعارها یا سایر علائم قابل تشخیص متعلق به شرکت ها را با برندهایشان اشتباه می گیرند. در حالی که این اصطلاحات اغلب جای یکدیگر استفاده می شوند و با مفهوم اصلی برند کاملا تفاوت دارند. اولی ابزارهای بازاریابی هستند که شرکت ها اغلب برای تبلیغ و بازاریابی محصولات و خدمات خود از آنها استفاده می کنند. هنگامی که این ابزارها با هم استفاده می شوند، یک هویت برند ایجاد می کنند. بازاریابی موفق می تواند جایگاه یک برند تجاری را در قلب و ذهن مردم تثبیت نماید. این موضوع می تواند تفاوت اصلی شما، که همان برند تجاری شماست را نسبت به رقیب تمایز دهد و مخاطب را وادار می کند تا شما را انتخاب نماید.

ارزش برند مهمترین دارایی شرکت:

برند یکی از با ارزش ترین و مهم ترین دارایی‌های شرکت است که باید بدان توجه ویژه داشت. در واقع، بسیاری از شرکت‌ها اغلب با نام تجاری‌شان خطاب می شوند، به این معنی که در اغلب موارد، برندها رکن جدایی ناپذیری از کسب و کار هستند و در بعضی موارد آن قدر با شرکت یا کسب و کار عجین می شوند که یک مفهوم مشترک را شکل می دهند. کوکاکولا یک مثال عالی برای این موضوع است؛ بطوری که در آن برند نوشابه‌ای محبوب مترادف با نام خود شرکت شد. این بدان معنی است که برند مورد نظر، ارزش پولی فوق العاده بالایی دارد که هم بر قیمت نهایی تأثیر می گذارد و هم برای شرکت های سهامی، ارزش سهام سهامداران را افزایش می دهد.

به همین دلیل است که برای شرکت ها مهم است که از برندهای خود از منظر قانونی محافظت کنند. علائم تجاری، مالکیت انحصاری برند و یا محصول را به همراه هر ابزار بازاریابی مرتبط مشخص می‌کنند. ثبت علائم تجاری مانع سودجویی افراد اغیر می شود و همچنین باعث می شود تا دیگران از محصولات یا خدمات شما بدون اجازه بهره برداری نکنند. برای استفاده از برندهای شناخته شده در بازار، و آنهایی که ارزش ویژه بالایی دارند، می بایست حق بهره برداری به مالک برند پرداخته شود.

اعتراض قبل از ثبت برند:

اعتراض قبل از ثبت برند باید در ظرف 30 روز از تاریخ انتشار آگهی مربوط به تقاضای ثبت علامت به عمل آید. معترض باید علاوه بر ذکر اسم و شغل و اقامتگاه خود کلیه دلایل و مدارک خود را نیز توضیح داده و ضمیمه کند.اداره ای ثبت موظف است در ظرف ده روز از تاریخ وصول اعتراض نامه مراتب را به درخواست کننده ثبت ابلاغ کند. چنانچه معترض ظرف 60 روز از تاریخ ابلاغ اعتراض نامه به متقاضی ثبت اعتراض خود را تعقیب ننمایند علامت تقاضا شده به نام درخواست کننده ای آن به ثبت خواهد رسید.

اعتراض به ثبت برند بعد از ثبت:

اگر شخصی که ذینفع است در مدت  30 روزه آگهی تقاضا علامت تجاری متوجه آگهی تقاضا نشده باشد و علامت تجاری طوری باشد که مصرف کنندگان عادی به اشتباه بیفتند، شخص طبق ماده 22 قانون ثبت اختراعات و علامت تجاری میتواند تا سه سال از تاریخ ثبت برند اعتراض خود را به برند ثبت شده مشابه اعلام نماید و بعد از انقضای مدت فوق اعتراض به علامت تجاری قابل پذیرش نیست مگر در دو حالت:

1- صاحب علامت ثبت شده ثابت کند که معترض قبل از انقضای مدت 3 سال از ثبت علامت تجاری خبر داشته است اما اعتراض نکرده

2- معترض ثابت کند صاحب علامت در زمان ثبت مطلع بوده که شخص معترض یا کسی که علامت را به معترض منتقل کرده قبلا از این برند به طور مستمر استفاده کرده است.

مراحل اعتراض به ثبت برندی که مشابه برند شما می باشد (ظرف 30 روز از انتشار آگهی تقاضا علامت تجاری در روزنامه رسمی)

– در مواردی ممکن است شما آگهی تقاضای ثبت برندی را در روزنامه رسمی مشاهده نمایید که مشابه برند شما می باشد در این صورت می توانید در کارتابل خود اعتراض به آگهی تقاضا ثبت برند را به اداره مالکیت معنوی اعلام نمایید. ظرف مدت 10 ابلاغیه ای به متقاضی مبنی بر اعتراض شما ابلاغ می گردد که شرح اعتراض شما در آن درج گردیده است.

– معترض علیه می تواند ظرف 20 روز درخواست اعتراض شما را تمکین یا عدم تمکین نماید

– اگر شما با برند مذبور سالهاست کار کرده اید و مدارکی برای اثبات ادعا خود دارید اما هنوز آن را ثبت نکرده اید می توانید طی اظهارنامه ای که در حین اعتراض تسلیم نمودید نسبت به ثبت برند خود اقدام کنید.

– در صورت تمکین (قبول اعتراض شما توسط معترض علیه) درخواست ثبت برند معترض علیه رد شده و مراتب تمکین و عدم ثبت برند وی به شما و او اعلام می شود.

– در صورت عدم تمکین توسط معترض علیه در مهلت 20 روزه باید درخواست عدم تمکین و تاکید بر تقاضای اعتراض خود را ارسال نماید که در این صورت درخواست مذبور در کمیسیون حل اختلافات ناشی از ثبت مالکیت صنعتی بررسی می گردد.

– پس از صدور رای از سوی کمیسیون، طرفین دعوا می توانند تا 60 روز از تاریخ ابلاغ رای، به دادگاه تهران مراجعه نموده تا اعتراض خود را اعلام و به دعوی رسیدگی شود و پس از اعلام حکم قطعی طبق مفاد حکم رفتار کند.

– اگر شما (معترض) ظرف 60 روز به دادگاه مراجعه کنید اما دعوای خود را تعقیب نکنید گواهی عدم تعقیب دعوا توسط معترض از سوی دادگاه صادر شده و مانند مورد بالا علامت درخواستی معترض علیه ثبت می گردد.

مراحل اعتراض به ثبت برند شما توسط اشخاص ثالث که در مرحله آگهی تقاضا می باشد (ظرف 30 روز از انتشار آگهی تقاضا علامت تجاری در روزنامه رسمی)

– در این مورد گواهی برند ثبت شده شما توسط کارشناسان اداره مالکیت تایید می گردد و آگهی تقاضای ثبت برند صادر می شود. از تاریخ انتشار آگهی تقاضا در روزنامه رسمی 30 روز مهلت دارد تا اشخاص ثالث در صورت تشابه به برند شما اعتراض نمایند. آگهی تقاضا چاپ شده در روزنامه رسمی شامل شماره اظهارنامه، نام و نام خانوادگی صاحب برند، نشانی، نام برند و کالاهای درخواستی می باشد.

– معترض اعتراض خود را به اداره مالکیت اعلام می نماید و ظرف 10 روز در کارتابل شما ابلاغیه ای مبنی بر اعتراض شخص ثالث به همراه مشخصات و شرح اعتراض وی صادر می گردد.

– در این صورت شما می توانید درخواست معترض را تمکین یا عدم تمکین نمایید.

– در صورت تمکین (قبول اعتراض معترض) توسط شما درخواست ثبت برند شما رد شده و مراتب تمکین و عدم ثبت برند شما به معترض اعلام می شود.

– در صورت عدم تمکین توسط شما در مهلت 20 روزه باید درخواست عدم تمکین و تاکید بر تقاضای اعتراض خود را ارسال نمایید که در این صورت درخواست مذبور در کمیسیون  حل اختلافات ناشی از ثبت مالکیت صنعتی بررسی می شود.

– پس از صدور رای از سوی کمیسیون فوق ، طرفین دعوا می توانند تا 60 روز از تاریخ ابلاغ رای، به دادگاه تهران (مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران) مراجعه نموده تا اعتراض خود را اعلام نمایند و به دعوی رسیدگی شود و پس از اعلام حکم قطعی طبق مفاد حکم رفتار کنند.

لیست مدارک لازم جهت ثبت برند:

ثبت برند برای تمام فعالیت ها می تواند به دو صورت حقیقی و حقوقی به ثبت برسد، یعنی برند می تواند به نام شخص شما باشد یا متعلق به شرکتی باشد که در آن مدیرعامل هستید.

مدارک لازم برای ثبت برند بستگی به حقیقی بودن یا حقوقی بودن آن دارد.

برای ثبت به صورت حقیقی باید مدارک شخص متقاضی ارائه شود و برای ثبت حقوقی هم باید مدارک شرکت و مدیرعامل به اداره ارائه شود.

مدارک لازم برای ثبت برند حقیقی:

تصویر شناسنامه و کارت ملی متقاضی ثبت

داشتن ثنا برای عضویت در سامانه و داشتن کارتابل.

گواهی امضاء جهت عضویت در سایت سامانه مالکیت معنوی که از دفترخانه اسناد رسمی باید دریافت نمایید.

مجوز فعالیت : هر نوع مجوزی که ثابت کند شما در حوزه ای که درخواست ثبت دارید، فعالیت می کنید. این مجوز می تواند پروانه کسب، جواز تاسیس یا … باشد.

ارائه تصویر یا عکس برند در ابعاد 8 سانتی متر در 8 سانتی متر

تاییدیه صمت برای مجوز فعالیت

چنانچه برندتان شامل حروف لاتین و انگلیسی است، برای ثبت علامت تجاری بایدکارت بازرگانی نیز ازائه شود.

لازم به ذکر است در صورتی که امور ثبت توسط نماینده و یا وکیل قانونی، تصویر وکالت نامه رسمی همراه مدارک در سامانه ارسال شود.

مدارک لازم برای ثبت حقوقی برند:

ارائه مدارک ثبتی شرکت که مشخص کننده شخصیت حقوقی باشد.

ارائه اساسنامه و روزنامه رسمی که اگهی تاسیس در آن منتشر شده باشد.

تهیه مجوز های لازم و مدارک قانونی حوزه فعالیت مانند: جواز کسب، تولید و بهره برداری

ارائه تصویر شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل

ارائه نمونه تصویر از برند تهیه شده

اگر برندتان دو بعدی و یا سه بعدی است باید در چند زاویه تصاویر تهیه و ارائه شود.

چنانچه برندتان شامل حروف لاتین و انگلیسی است باید کارت بازرگانی نیز ازائه شود .

لازم به ذکر است در صورتی که امور ثبت توسط نماینده و یا وکیل قانونی صورت وکالت نامه رسمی همراه مدارک ارسال شود.

مدارک لازم برای ثبت برند لاتین:

برای نام برند لاتین همان طور که گفته شد نیاز به کارت بازرگانی یا کارت عضویت اتاق بازرگانی دارید.

کارت بازرگانی نشان دهنده این است که شما فعالیت در حوزه صادرات دارید و برند لاتین را برای این می خواهید روی محصولاتتان درج کنید چون می خواهید کالاهایتان را صادر کنید.

از واژه ای کارت بازرگانی مشخص است این کارت مربوط به امور بازرگانی بوده و هر نوع اقدامی در چارچوب قوانین کشور به یک نوع مجوز مشخصی از سوی سازمان مربوطه نیاز است پس کارت بازرگانی در واقع مجوزی است که هر شخص حقیقی و یا حقوقی با دریافت این نوع کارت می تواند طبق ماده ۳ قانون مقررات در زمینه تجارت واردات و صادرات اقدام نمایند.

نحوه و مراحل ثبت برند:

متقاضیان جهت ثبت اظهارنامه برند می بایست با ورود به سامانه ای http://iripo.ssaa.ir اقدام به ثبت برند نمایند. این سامانه جهت ثبت علائم تجاری در نظر گرفته شده است و شما می توانید بدون مراجعه ی حضوری به اداره ی ثبت علائم تجاری، علامت خود را ثبت نمایید.

باید اظهارنامه ثبت نامی خود را تحویل کارشناسان ثبت علائم تجاری بدهید، و پس از تحویل این اظهارنامه کارشناسان نسبت به رد و یا تایید شدن نام برند شما اقدام می کنند.

پاسخ اداره صرفاً از طریق بخش پیگیری اظهارنامه و خلاصه پرونده قابل مشاهده است و تمامی مکاتبات در خصوص اظهارنامه از طریق همین سامانه، بخش ثبت انواع درخواست (رفع نقص، پرداخت حق الثبت، تمدید، انتقال و …) امکان پذیر است.

مراحل تمدید برند یا علامت تجاری در اداره مالکیت معنوی:

1- وارد سامانه ssaa.ir شوید.

2- انتخاب نوع درخواست (در این مورد، تمدید برند یا علامت تجاری است)

3- شماره اظهارنامه و رمز را وارد کنید.

4- انتخاب مجدد درخواست که همان تمدید برند است.

5- متن درخواست مورد نظر را تکمیل کنید.

6- اطلاعات درخواست شده به صورت دقیق وارد کنید.

7- پیوست ها و ضمائم و مدارک مورد نیاز را آپلود نمایید.

8- اطلاعات وارد شده را مرور و درستی آن را تایید کنید.

9- پرداخت هزینه درخواست شده که بعد از پرداخت یک شماره پیگیری به شما داده می شود.

10- پس از این مرحله درخواست شما مورد بررسی کارشناس قرار گرفته و سپس باید ادامه مراحل را انجام دهید.

11- در صورت تایید سامانه زمانی برای تان تعیین می شود که به صورت حضوری در اداره مالکیت معنوی حضور یابید و گواهی ثبت برند خود را دریافت کنید.

12- در نهایت به همراه مدارک و ضمائم که باید کپی آنها برابر با اصل شده باشد در اداره حضور یافته و نسبت به دریافت گواهی تمدید برند خود اقدام نمایید.

تفاوت ثبت برند و لوگو :

نکته‌ای که در ارتباط با تفاوت ثبت برند و لوگو می‌توانیم به آن اشاره کنیم این است که لوگو معمولا تنها از طریق دیداری موجب یادآوری شرکت و محصولات به مشتریان خواهد بود. درحالی که برند علاوه بر یادآوری شرکت از طریق دیداری، از راه‌های دیگری مانند شنیداری نیز شرکت و محصولات را به یاد مشتری خواهد آورد.در هر صورت توجه داشته باشید که مراحل ثبت برند در هر دو موضوع ثبت لوگو و برند یکسان می‌باشد. هزینه ثبت برند نیز در هر دو مورد یکسان می‌باشد.

در نهایت می‌توان گفت به عبارتی لوگو شکل یا تصویری از یک علامت خاص است که گاهاً به برندها الحاق می‌شوند.

وضعیت پرونده ثبت برند:

همان طور که می دانید ابتدا باید برای ثبت برند مورد نظر خود اقدام به ثبت نام در سایت اداره مالکیت، تشکیل پرونده و ثبت اظهارنامه برند در این وب سایت کنید تا بتوانید برند را به ثبت برسانید. پس از ارجاع پرونده بین 15 تا 45 روز کاری طول خواهد کشید تا وضعیت پرونده و یا درخواست شما مشخص شود و پاسخی به شما ابلاغ گردد.

1- پرونده ثبت برند تائید شده

در این حالت پرونده و در خواست شما بررسی می شود و اگر هیچ گونه مشابهت و یا نقصی در آن مشاهده نشد وارد مرحله ی چاپ روزنامه می شوید. چاپ روزنامه باید در سه مرحله انجام شود. مرحله ی اول هنگام تائید می باشد. یعنی با تائید پرونده شما در روزنامه های رسمی و کثیر الانتشار آگهی می شود. این آگهی برای این است که کلیه افراد به مدت یک ماه فرصت داشته باشند تا به این نماد اعتراض وارد کنند و اگر شباهتی وجود دارد سازمان مطلع شود. چاپ این روزنامه بین یک هفته تا ده روز طول خواهد کشید. اگر پس از یک ماه هیچ اعتراضی وارد نشد به سرعت می توانید برای انتشار آگهی دوم اقدام کنید. آگهی دوم معمولاً با داشتن شماره ثبت علامت تجاری همراه خواهد بود. در این بخش از کار شما تقریباً به پایان راه رسیده اید. پس از این که آگهی دوم چاپ شد و از سایت قابل پیگیری بود این آگهی را همراه یک وکیل برای اخذ انحصار آن علامت به اداره مالکیت صنعتی می فرستیم.

2- پرونده ثبت برند رد شده

در این حالت پرونده شما رد شده است و دیگر قابل پیگیری نمی باشد. می توانید با ایجاد تغییر در علامت و نام مجدداً اقدام نمایید.

3- پرونده ثبت برند مشابهت یا نقص

در صورتی که پرونده شما تکمیل نباشد و یا نقصی در پرونده شما باشد می توانید پرونده را پیگیری کنید تا اقدام به برطرف کردن مشکلات نمایید. پس از رفع این مشکل و اقدام دوباره پرونده شما به مرحله تائید می رسد و می توانید مراحل را آن گونه ادامه دهید.

محاسبه هزینه ثبت برند:

هزینه ثبت برند در تهران و دیگر شهرستان‌های ایران شامل چهار صورت هزینه می‌شود که هر کدام از این موارد می‌توانند در میزان پرداختی شما تاثیرگذار باشند:

هزینه ثبت اظهارنامه برند (نام و علامت تجاری) در سامانه ثبت علائم تجاری

هزینه آگهی تقاضای ثبت برند (که به روزنامه اول هم معروف است)

هزینه‌ی پرداختی برای حق‌الثبت برند (نام و نشان تجاری)

هزینه‌ی انتشار آگهی در روزنامه رسمی (معروف به روزنامه دوم)

تنها با این تفاوت که اگر لوگوی شما رنگی باشد نیاز به پرداخت هزینه‌ای اضافی برای چاپ آگهی رنگیِ ثبت لوگو در روزنامه رسمی دارید.

لیست طبقه بندی علایم تجاری:

الف) کالا و محصولات

طبقه 1 – مواد شيميايي مورد استفاده در صنايع، علوم، عكاسي و همچنين كشاورزي، باغباني و جنگلباني؛ رزين‌هاي مصنوعي پردازش نشده؛ پلاستيك‌هاي پردازش نشده؛ كودهاي گياه؛ تركيبات اطفاء حريق؛ مواد آبكاري و جوشكاري فلزات؛ مواد شيميايي براي نگهداري مواد غذايي؛ مواد دباغي؛ چسب‌هاي صنعتي.

طبقه 2 – رنگ، روغن؛ جلا؛ لاك؛ موادضدرنگ زدگي و جلوگيري كننده از فاسد شدن چوب؛ مواد رنگي؛ مواد تثبيت رنگ، رزين يا صمغ‌هاي خام طبيعي؛ فلزات به صورت پودر يا ورق براي نقاشان ساختمان، چاپگرها و هنرمندان.

طبقه 3 – تركيبات سفيدكننده و ساير مواد مخصوص شستشوي لباس؛ مواد مخصوص تميز كردن، براق كردن، لكه‌گيري و سائيدن؛ صابون؛ عطريات، روغن‌هاي اسانس، مواد آرايشي؛ لوسيون‌هاي مو؛ گرد و خمير دندان.

طبقه 4 – روغن‌ها و گريس‌هاي صنعتي؛ روان‌كننده‌ها، تركيبات گردگيري، مرطوب كردن و جذب رطوبت؛ انواع سوخت (شامل سوخت موتور) و مواد روشنايي؛ انواع شمع و فتيله چراغ.

طبقه 5 – مواد داروئي و بيطاري؛ مواد بهداشتي براي مصارف پزشكي؛ مواد رژيمي براي مصارف پزشكي، غذاي كودكان؛ انواع گچ شكسته‌بندي، لوازم زخم‌بندي؛ مواد پركردن دندان، موم د ندانسازي؛ ضدعفوني كننده‌ها؛ مواد نابودكننده حشرات موذي؛ قارچ كش، مواد دفع نباتات هرزه.

طبقه 6 – فلزات عادي و آلياژهاي آن‌ها؛ مواد ساختماني فلزي؛ ساختمان‌هاي فلزي قابل حمل؛ مواد فلزي خطوط راه‌آهن؛ كابل و سيم‌هاي غيربرقي از جنس فلزات عادي؛ آهن‌آلات، اقلام كوچك فلزي؛ لوله و مجراهاي فلزي؛ گاوصندوق؛ اجناس ساخته شده از فلزات عادي كه در طبقات ديگر ذكر نشده‌اند؛ سنگ‌هاي  معدني فلزات.

طبقه 7 – انواع ماشين و ماشين‌هاي افزار؛ انواع موتور (به استثناء موتور وسائط نقليه زميني)؛ قفل و بست  حلقه‌هاي اتصال قطعات ماشين‌ها و قطعات انتقال قوه (به غير از اتصالات و اجراء انتقال قوه وسائط نقليه زميني)؛ لوازم و ابزار كشاورزي (به استثناي ابزارهاي دستي)؛ ماشين جوجه كشي.

طبقه 8 – انواع  ابزار و لوازم دستي (كه با دست كار مي‌كنند)؛ سرويس كارد و قاشق و چنگال، سلاح كمري، تيغ.

طبقه 9 – اسباب و آلات علمي، دريانوردي، مساحي، عكاسي، سينمايي، بصري، وزن كردن، اندازه‌گيري، علامت دادن، كنترل و مراقبت (نظارت)، نجات و آموزش؛ اسباب و لوازم هدايت، قطع و وصل، تبديل، ذخيره‌سازي، تنظيم يا كنترل جريان برق؛ آلات و اسباب ضبط، انتقال يا تكثير صوت يا تصوير؛ اسباب ذخيره اطلاعات مغناطيسي، ديسك‌هاي قابل ضبط؛ ماشين‌هاي فروش خودكار و مكانيسم دستگاه‌هايي كه به سكه كار مي‌كنند؛ صندوق‌هاي ثبت مبلغ دريافتي، ماشين‌هاي حساب، تجهيزات داده‌پردازي و رايانه‌اي؛ دستگاه آتش نشاني.

طبقه 10 – آلات و ابزار جراحي، پزشكي، دندانسازي و بيطاري، اندام‌هاي مصنوعي، دندان و چشم‌مصنوعي؛ اقلام ارتوپدي؛ مواد بخيه زني.

طبقه 11 – دستگاه‌هاي روشنايي، حرارتي، مواد بخار، طبخ، خنك كردن، تهويه، تأمين آب بهداشتي.

طبقه 12 – وسائط نقليه، دستگاه‌هاي حمل و نقل زميني، دريايي يا هوايي.

طبقه 13 – اسلحه گرم؛ مهمات و انواع پرتابه (از قبيل موشك، خمپاره و غيره)؛ مواد منفجره؛ مواد وسايل آتشبازي.

طبقه 14 – فلزات گرانبها و آلياژهاي آن‌ها و كالاهايي كه با فلزات گرانبها ساخته شده يا با آن‌ها روكش شده‌اند و در ساير طبقات ذكر نشده‌اند؛ جواهرات، سنگ‌هاي گرانبها؛ اسباب و لوازم ساعت‌سازي و زمان سنجي.

طبقه 15 – آلات موسيقي.

طبقه 16 – كاغذ، مقوا و كالاهاي ساخته شده از آن‌ها كه در طبقات ديگر ذكر نشده‌اند؛ مطالب چاپ شده، مواد صحافي؛ عكس؛ نوشت‌افزار؛ چسب براي مصارف تحريري يا خانگي؛ لوازم نقاشي؛ قلم مو نقاشي؛ ماشين تحرير و لوازم ملزومات دفتري (به استثناي مبلمان) مواد آموزشي و تدريس ( به استثناي دستگاه‌ها)؛ مواد پلاستيكي براي بسته‌بندي (كه در ساير طبقات ذكر نشده‌اند)؛ حروف و كليشه چاپ.

طبقه 17 – لاستيك، كائوچو، صمغ، آزبست (پنبه نسوز)، ميكا (سنگ طلق) و كالاهاي ساخته شده از اين مواد كه در طبقات ديگر ذكر نشده‌اند؛ پلاستيك داراي شكل و قالب خاص براي استفاده در توليد ساير كالاها؛ مواد بسته‌بندي، درپوش‌گذاري، انسداد و عايق‌بندي؛ لوله‌هاي قابل ارتجاع غيرفلزي.

طبقه 18 – چرم و چرم مصنوعي و كالاهاي ساخته شده از آن‌ها كه در طبقات ديگر ذكر نشده‌اند؛ پوست حيوانات؛ چمدان، كيسه و كيف‌هاي مسافرتي؛ چتر، چتر آفتابگير و عصا؛ شلاق، يراق و زين و برگ.

طبقه 19 – مواد و مصالح ساختماني (غيرفلزي)؛ لوله‌هاي غيرفلزي سخت و غيرقابل انعطاف براي استفاده در ساختمان؛ آسفالت، قير و قطران؛ ساختمان‌هاي متحرك غيرفلزي؛ بناهاي يادبود غيرفلزي.

طبقه 20 – مبلمان و اثاثيه، آيينه، قاب عكس؛ كالاهاي ساخته شده از چوب، چوب پنبه، ني، حصير، شاخ، استخوان، عاج، استخوان آرواره نهنگ، صدف، كهربا، صدف مرواريد، كف دريا و بدل كليه اين مواد يا ساخته شده از پلاستيك (كه در ساير طبقات ذكر نشده‌اند).

طبقه 21 – ظروف خانگي يا لوازم آشپزخانه (كه از فلزات قيمتي ساخته يا روكش نشده‌اند)؛ شانه و ابر و اسفنج؛ انواع برس  قلم مو(به استثناي قلم موهاي نقاشي)؛ مواد ساخت برس؛ لوازم نظافت و تميزكاري؛ سيم ظرفشويي؛ شيشه كار شده يا نيمه كار شده (به استثناي شيشه مورد استفاده درساختمان‌ها) شيشه آلات، اشياء ساخته شده از چيني و سفال كه در طبقات ديگر ذكر نشده‌اند.

طبقه 22 – طناب، رسيمان، تور، چادر، سايبان، برزنت (تارپولين)، بادبان و شراع، كيسه و گوني كه در طبقات ديگر ذكر نشده است؛ مواد لايي و لايه‌گذاري و پوشال (به استثناي لاستيك و پلاستيك)؛ مواد خام ليفي براي نساجي.

طبقه 23 – انواع نخ و رشته براي مصارف پارچه بافي و نساجي.

طبقه 24 – محصولات نساجي و پارچه‌اي كه در طبقات ديگر ذكر نشده‌اند؛ انواع روتختي و روميزي.

طبقه 25 – انواع لباس و پوشاك، پاپوش و پوشش سر.

طبقه 26 – انواع توري و قلابدوزي، روبان، بند (نوار) حاشيه و قيطان؛ دكمه، قزن قفلي، سنجاق و سوزن ته‌گرد؛ گل‌هاي مصنوعي.

طبقه 27 – انواع فرش، قاليچه، حصير و زيرانداز، لينوليوم و ساير كف پوش‌ها، آويزهاي ديواري (غيرپارچه‌اي).

طبقه 28 – انواع بازي و اسباب بازي؛ لوازم ورزشي و ژيمناستيك كه در طبقات ديگر ذكر نشده‌اند؛ تزئينات درخت كريسمس.

طبقه 29 – گوشت، گوشت ماهي، گوشت طيور و شكار؛ عصاره گوشت؛ سزيجات و ميوه‌جات به صورت كنسرو، خشك شده و پخته شده؛ انواع ژله، مربا و كمپوت؛ تخم مرغ، شير و محصولات لبني؛ روغن‌ها و چربي‌هاي خوراكي.

طبقه 30–  قهوه، چاي، كاكائو، شكر، برنج، نشاسته كاسار يا مانيوك (تاپيوكا)، نشاسته نخل خرما (ساگو)، بدل قهوه؛ آرد و فراورده‌هاي تهيه شده از غلات، نان، نان شيريني، شيريني‌جات، شيريني يخي؛ عسل، ملاس يا شيره قند؛ مايه خمير، گرد مخصوص شيريني‌پزي يا پخت نان؛ نمك، خردل؛ سركه، انواع سس (چاشني) ادويه جات، يخ.

طبقه 31 – محصولات كشاورزي، باغداري و جنگلباني و دانه‌هايي كه در طبقات ديگر ذكر نشده‌اند؛ حيوانات زنده؛ ميوه و سبزيجات تازه؛ بذر؛ گياهان و گل‌هاي طبيعي؛ غذاي حيوانات؛ مالت (جو سبز خشك شده).

طبقه 32 –   ماءالشعير؛ آب‌هاي معدني وگازدار و ساير نوشيدي‌هاي غيرالكلي؛ آبميوه و شربت‌هاي ميوه‌اي؛ شربت و تركيبات مخصوص ساخت نوشابه.

طبقه 33 – …. (محصولات این طبقه جهانی بوده و در ایران قابل ثبت نیستند.)

طبقه 34– تنباكو، لوازم تدخين؛ كبريت.

ب)خدمات

طبقه 35 – تبليغات؛ مديريت تجاري؛ امور اداري تجارت؛ كارهاي دفتري و اداري.

طبقه 36 – بيمه؛ امور مالي؛ امور پولي؛ امور مربو به معاملات املاك و مستغلات.

طبقه 37 – ساختمان‌سازي؛ تعمير و بازسازي؛ خدمات نصب.

طبقه 38 – مخابرات از راه دور.

طبقه 39 – حمل و نقل؛ بسته‌بندي و نگهداري كالاها؛ تهيه مقدمات و ترتيب دادن مسافرت‌ها.

طبقه 40 – بهسازي و عمل‌آوري مواد.

طبقه 41 – آموزش و پروش؛ دوره‌هاي كارآموزي وتعليمي؛ تفريح و سرگرمي؛ فعاليت‌هاي ورزشي و فرهنگي.

طبقه 42 – خدمات علمي و فناوري و تحقيق و پژوهش و طراحي در اين زمينه؛ خدمات تجزيه و تحليل و تحقيقات صنعتي؛ طراحي و توسعه نرم‌افزار و سخت افزارهاي رايانه‌اي.

طبقه 43 – خدمات عرضه اغذيه و نوشابه؛ تأمين مسكن و محل اقامت موقت.

طبقه 44 – خدمات پزشكي؛ خدمات بيطاري؛ مراقبت‌هاي بهداشتي؛ و زيبايي براي انسان‌ها يا حيوانات؛ خدمات كشاورزي، باغداري و جنگلداري.

طبقه 45 – خدمات شخصي يا اجتماعي كه توسط ديگران براي رفع نيازهاي افراد ارائه مي‌شوند؛ خدمات امنيتي براي محافظت از افراد، اموال و دارايي‌ها؛ خدمات حقوقي…

ابطال ثبت علامت:

اولین و مهم‌ترین شرطی که برای ابطال علامت تجاری وجود دارد، این است که آن برند حتما ثبت شده باشد.

اگر علامتی به مدت سه سال، تا یک ماه قبل از تاریخ درخواست ابطال علامت تجاری استفاده نشود، هر ذی‌نفع می‌تواند لغو آن را از دادگاه تقاضا کند.

به موجب ماده ی 41 آیین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، هر ذی نفع می تواند از دادگاه ابطال ثبت علامت را درخواست نماید. ابطال ثبت علامت با تقدیم دادخواست،در دادگاه صالح به عمل می آید.

در این صورت مدعی باید ثابت کند که مفاد بند (الف) ماده (30) و ماده (32) به شرح ذیل رعایت نشده است:

بند الف ماده 30: علامت یعنی هر نشان قابل روئتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.

ماده 32 : علامت در موارد ذیل قابل ثبت نیست:

الف- نتواند کالاها یا خدمات یک موسسه را از کالاها و خدمات موسسه دیگر متمایز سازد.

ب- خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.

ج- مراکز تجاری یا عمومی را به ویژه در مورد مبدا جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آن ها گمراه کند.

د- عین یا تقلید نشان نظامی، پرچم یا سایر نشان های مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمان های بین الدولی یا سازمان هایی که تحت کنوانسیون های بین المللی تاسیس شد اند،بوده یا موارد مذکور یکی از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن که توسط مقام صلاحیتدار کشور مربوط یا سازمان ذی ربط اجازه استفاده از آن صادر شود.

ه- عین یا به طرز گمراه کننده ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به موسسه دیگری در ایران معروف است.

و- عین یا شبیه آن قبلاَ برای خدمات غیرمشابه ثبت و معروف شده باشد مشروط بر آن که عرفاَ میان استفاده از علامت و مالک علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالک علامت قبلی لطمه وارد سازد.

ز- عین علامتی باشد که قبلاَ به نام مالک دیگری ثبت شده و یا تاریخ تقاضای ثبت آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که به لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود.

ابطال ثبت یک علامت از تاریخ ثبت آن موثر است و آگهی مربوط به آن نیز در اولین فرصت ممکن منتشر می شود. هر ذی نفع که ثابت کند که مالک علامت ثبت شده شخصاَ یا به وسیله شخصی که از طرف او مجاز بوده است،آن علامت را حداقل به مدت سه سال کامل از تاریخ ثبت تا یک ماه قبل از تاریخ درخواست ذی نفع استفاده نکرده است،می تواند لغو آن را از دادگاه تقاضا کند.در صورتی که ثابت شود قوه قهریه مانع استفاده از علامت شده است،ثبت علامت لغو نمی شود.

دادخواست ابطال باید دارای ضمائم ذیل باشد:

– اصل یا رونوشت مصدق کلیه اسناد و مدارک مثبت ادعای ابطال.

– رسید مربوط به پرداخت ودیعه تسلیم دادخواست ابطال به دادگاه به شرح مذکور در جدول هزینه ها.

 – وکالت نامه،در صورتی که دادخواست توسط وکیل تسلیم شود.

هر گاه دادگاه در مورد ابطال علامت ثبت شده رای نهایی صادر نماید مراتب را به مرجع ثبت ابلاغ می کند و مرجع مذکور موظف است مطابق حکم دادگاه،بخشی از علامت یا ثبت علامت را به طور کامل یا فقط نسبت به بعضی از کالاها و یا خدمات مورد حکم در دفتر مربوط ابطال و مراتب را در روزنامه رسمی آگهی نماید