ماده 1 – شرکتهاي خارجي که در کشور محل ثبت خود، شرکت قانوني شناخته ميشوند، مشروط به عمل متقابل در کشور متبوع، ميتوانند براي فعاليت در ايران در زمينه هاي زير براساس مقررات اين آئيننامه و ساير قوانين و مقررات مربوط نسبت به ثبت شعبه يا نمايندگي خود اقدام نمايند:
1- ارايه خدمات بعد از فروش کالاها يا خدمات شرکت خارجي.
2- انجام عمليات اجرايي قراردادهايي که بين اشخاص ايراني و شرکت خارجی منعقد می شود.
3- بررسي و زمينه سازي براي سرمایه گذاری شرکت خارجي در ايران.
4- همکاري با شرکتهاي فني و مهندسي ايراني براي انجام کار در کشورهاي ثالث.
5- افزايش صادرات غير نفتی جمهوري اسلامی ايران.
6- ارايه خدمات فني و مهندسي و انتقال دانش فني و فنآوري.
7- انجام فعاليتهايي که مجوز آن توسط دستگاههاي دولتي که به طور قانوني مجاز به صدور مجوز هستند، صادر ميگردد، از قبيل ارايه خدمات در زمينه ههاي حمل و نقل، بيمه و بازرسي کالا، بانکي، بازاريابي و غيره.
ماده 2 – شعبه شرکت خارجي، واحد محلي تابع شرکت اصلي است که مستقيما موضوع و وظايف شرکت اصلي را در محل، انجام ميدهد. فعاليت شعبه در محل، تحت نام و با مسووليت شرکت اصلي خواهد بود.
ماده 3 – شرکتهاي خارجي متقاضي ثبت شعبه در ايران موظفند اطلاعات و مدارک زير را به همراه درخواست کتبي خود به اداره کل ثبت شرکتها و مالکيت صنعتي ارايه نمايند:
1- اساسنامه شرکت، آگهي تاسيس و آخرين تغييرات ثبت شده در مراجع ذيربط.
2- آخرين گزارش مالي تاييد شده شرکت.
3- گزارش توجيهي حاوي اطلاعات مربوط به فعاليتهاي شرکت و تبيين دلايل و ضرورت ثبت شعبه در ايران، تعيين نوع و حدود اختيارات و محل فعاليت شعبه، برآورد نيروي انساني ايراني و خارجي مورد نياز، و نحوه تامين منابع وجوه ارزي و ريالي براي اداره امور شعبه.
ماده 4 – نماينده شرکت خارجي، شخص حقيقي يا حقوقي است که براساس قرارداد نمايندگي، انجام بخشي از موضوع و وظايف شرکت طرف نمايندگي را در محل بر عهده گرفته است. نمايندگي شرکت خارجي، نسبت به فعاليتهايي که تحت نمايندگي شرکت طرف نمايندگي در محل انجام ميپذيرد، مسووليت خواهد داشت.
ماده 5- اشخاص حقيقي ايراني يا اشخاص حقوقي که متقاضي ثبت نمايندگي شرکت خارجي در ايران هستند موظفند، ترجمه فارسي اسناد و اصل مدارک و اطلاعات زير را به همراه درخواست کتبي خود به اداره کل ثبت شرکتها و مالکيت صنعتي ارايه نمايند:
1- تصوير مصدق قرارداد موضوع ماده (4) اين آئيننامه.
2- مدارک شناسايي شخص متقاضي، براي اشخاص حقيقي، تصوير شناسنامه و نشاني اقامتگاه قانوني و براي اشخاص حقوقي، اساسنامه شرکت و آگهي تاسيس و آخرين تغييرات ثبت شده آن نزد مراجع ذيربط.
3- ارايه سابقه فعاليت شخص متقاضي ثبت نمايندگي، در زمينه امور پيش بيني شده در قرارداد نمايندگي.
4- اساسنامه شرکت خارجي طرف نمايندگي، آگهي تاسيس و آخرين تغييرات ثبت شده آن نزد مراجع ذيربط.
5- گزارش فعاليتهاي شرکت خارجي طرف نمايندگي و تبيين دلايل و ضرورت اخذ نمايندگي.
6- آخرين گزارش مالي تاييد شده شرکت خارجي طرف نمايندگي.
7- معرفي وزارتخانه ذيربط.
تبصره – شرکتهايي که مجوز فعاليت آنها تمديد نميشود، (6) ماه مهلت دارند تا نسبت به انحلال شرکت ثبت شده و انجام امور تصفيه آن اقدام نمايند.
ماده 7 –شعبه شرکتهاي خارجي که نسبت به ثبت شعبه خود در ايران اقدام نموده و به فعاليت ميپردازند موظفند، هر سال گزارش سالانه شرکت اصلي مشتمل بر گزارشهاي مالي حسابرسي شده توسط حسابرسان مستقل مقيم در کشور متبوع را به دستگاه ذيربط ارايه نمايند.
ماده 8 –کليه اشخاص حقيقي و حقوقي مشمول اين آيين نامه موظفند گزارش فعاليت شعبه يا نمايندگي در ايران را همراه با صورتهاي مالي حسابرسي شده خود ظرف مدت (4) ماه پس از پايان سال مالي به دستگاههاي ذيربط ارسال دارند. حسابرسي مذکور تا زماني که آئيننامه اجرايي تبصره (4) ماده واحده قانون استفاده از خدمات تخصصي و حرفهاي حسابداران ذيصلاح به عنوان حسابدار رسمي مصوب 1372 اعلام نشده است، توسط سازمان حسابرسي و موسسات حسابرسي مورد قبول دستگاه ذيربط، که شرکاي آن افراد حقيقي تاييد شده توسط اداره نظارت سازمان حسابرسي می باشند، انجام می گيرد.
ماده 9 –اداره امور شعبه يا نمايندگي ثبت شده طبق اين آيين نامه، بايد توسط يک يا چند شخص حقيقي مقيم ايران انجام گيرد.
ماده 10 – به منظور برخورداری شرکت های خارجي از مزاياي اين آيين نامه و استمرار فعاليت آنها، شرکت های خارجی که تا قبل از لازم الاجرا شدن اين آيين نامه، در ايران، از طريق شعبه نمايندگی خود فعاليت ميکرده اند مکلفند، اطلاعات و مدارک موضوع مواد (3) و (5) اين آيين نامه را به دستگاههای ذيربط ارايه داده و وضعيت خود را با آیین نامه تطبيق دهند.