• 04133367292
  • تبریز- خیابان آبرسان- جنب قنادی تشریفات - ساختمان 110 - طبقه 2 -واحد 8
تات ثبت

تفاوت حق العمل کاری با دلالی

تفاوت حق العمل کار با دلال این است که دلال معامله را به نام و حساب دیگری انجام می دهد، اما حق العمل کار معامله را به نام خود ولی به حساب دیگری انجام می دهد. در واقع دلال واسطه انجام یک معامله است و دو طرف را به هم می رساند و اراده ای جداگانه برای انعقاد قرارداد ندارد.

دلال: مطابق ماده ۳۳۵ قانون تجارت ،دلال کسی است که در مقابل اجرت واسطه انجام معاملاتی شود یا برای کسی که می‌خواهد معاملاتی نماید، طرف معامله پیدا می‌کند.

حق العمل کار باید به محض انجام معامله این نکته را به اطلاع آمر برساند. اگر حق العمل کار معامله را منعقد کند اما طرف معامله را مشخص نکند، خود حق العمل کار طرف معامله محسوب می شود و خودش مسئول اجرای تعهدات در مقابل آمر می باشد.

حق‌العمل‌کار و دلال هر دو واسطه انجام معاملات می‌باشند منتهی بین عمل دلال و حق‌العمل‌کار فرق بسیار موجود است. دلال جز معرفی طرفین معامله به یکدیگر وظیفه‌ای ندارد و جز با اجازه مخصوص نمی‌تواند نمایندگی یکی از طرفین را عهده‌دار باشد یا انکه طرف معامله قرار بگیرد و دلال هیچگونه تعهدی نسب به اجرای معامله ندارد. و همچنین حسن انجام تعهدات طرفین. با انجام معامله عمل دلال پایان می یابد در صورتی که حق‌العمل‌کار طرف معامله بوده و مسئول انجام تعهداتی می‌باشد که بنام خود تقبل کرده‌ است.