در ثبت برند نکات مهمی وجود دارد و هر شخص که تصمیم به ثبت نمودن برند دارد باید از این نکات آگاه باشد. یکی از مواردی که هر فرد باید آن را مدنظر قرار دهد، تا درخواست ثبت برند تجاری اش مورد تأیید قرار بگیرد، رعایت بایدها و نبایدهای ثبت برند است که در صورت عدم رعایت این موارد، درخواستش از سوی اداره ثبت برند قابل قبول نخواهد بود.
پس از این مورد نوبت به استعلام ثبت برند می رسد، شما پس از استعلام و بررسی سایت های مربوطه و اطمینان از عدم شباهت با برندهای دیگر می توانید خاطری آسوده از برند طراحی شده خود داشته باشید. استعلام ثبت برند تجاری یکی از گام های مهم در جهت ثبت برند است که شما را به این جواب می رساند که آیا برند مدنظر شما در حوزه ای که فعالیت دارید قبلاً به ثبت رسیده است یا خیر؟
اگر شما این موضوع را نادیده بگیرید در اصل یکی از ممنوعیت های ثبت برند را زیر پا گذاشته اید. سریع ترین راه برای ثبت علامت تجاری همکاری با شرکت های ثبت برند می باشد.
1- یک برند معتبر نشانه ای از موقعیت و موضوع محصول آن ، ریسک های درک شده کمتر توسط مصرف کنندگان و هزینه های پایین مصرف کنندگان برای جمع آوری و پردازش اطلاعات برای تصمیم گیری می باشد.
2- از برند و آرم تجاری برای دریافت گواهی و نشان استاندارد استفاده می شود.
3- حق استعمال انحصاری علامت تجاری فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رسانیده باشد.
4- مرجع ثبت علائم تجاری و اختراعات ، ” اداره کل مالکیت صنعتی ” است. ثبت کلیه علائم مزبور و اختراعات فقط در همین اداره به عمل می آید.
5- نام های عام محصولات یا اسامی جغرافیایی، که خریدار را نسبت به مبدا و کیفیت محصولات گمراه کند، علامت مشخصه تجاری محسوب نمی شود
6- ثبت برند یا نام تجاری می تواند به فارسی باشد و یا به لاتین و یا به هر دو شکل انجام شود، ولی متقاضیانی که می خواهند علامت یا نام تجاری را به صورت لاتین نیز ثبت کنند، الزاماَ باید کارت بازرگانی داشته باشند.
7- جهت ثبت برند یا علامت تجاری باید شرح و نوع کالا یا محصولاتی که علامت برای تشخیص آن به کار می رود را با تعیین طبقات درخواست شده طبق جدول طبقه بندی علایم صنعتی و تجاری ضمیمه اظهارنامه ثبت برند کرد.
8- عموماَ اولین گام در ثبت برند، استعلام آن می باشد، تا توسط شخص دیگری به ثبت نرسیده باشد.
9- علامات تجاری که به ثبت می رسند تا مدت ده سال از تاریخ تنظیم اظهارنامه ، اعتبار ثبت دارند. با تقاضای مجدد صاحب علامت در پایان مدت، مجدداَ برای ده سال دیگر به حالت انحصاری باقی می مانند
10- باید توجه داشت که ثبت برند در صورت الزام دولت اجبار می شود ، در غیر این صورت الزامی نیست.
11- برای ثبت برند تاریخ تقاضای ثبت آن هم بسیار مهم است. اگر یک علامت تجاری هم زمان دو متقاضی برای ثبت داشته باشد، متقاضی ای که تاریخ تقاضای آن ارجحیت داشته باشد اجازه ی به ثبت رساندن آن را دارد.
12- اگر شخصی اجازه استفاده از برند خود را بخواهد به شخص دیگری بدهد این کار را باید در اداره ثبت مالکیت صنعتی با به ثبت رساندن انجام دهد.
13- نقل و انتقال برند به صورت قهری یا غیر ارادی رایج ترین نوع نقل و انتقال محسوب می شود و زمانی اتفاق می افتد که مالک اصلی برند تجاری ثبت شده، فوت کرده باشد. در این صورت وراث می توانند با ارائه اصل گواهی ثبت برند و گواهی انحصار وراثت، درخواست نقل و انتقال برند و واگذاری آن را به مالک جدید داشته باشند.
14- متصدی ثبت از ثبت طرح ها و نشان هایی که آرم و علامت شرکت و موسسه دیگری را تداعی نمایند خودداری به عمل می آورند.
15- هرگاه علامت ثبت شده، ظرف سه سال از تاریخ ثبت آن ، از طرف صاحب علامت یا قائم مقام یا نماینده قانونی او ، بدون عذر موجه ، مورد استفاده تجاری در ایران یا در خارجه قرار نگیرد، هر ذی نفعی می تواند ابطال آن را از دادگاه درخواست نماید.
16- قانون ثبت علائم و آیین نامه اصلاحی اجرایی مصوب سال 1337 ثبت علائم ذیل را ممنوع نموده است:
– علائم رسمی، دولتی و مملکتی نظیر پرچم ایران، علائم وزارتخانه ها، هلال احمر، علائم نیروهای مسلح و ….
– علایمی که قبلاَ خود یا مشابه آن به ثبت رسیده باشد.
– علائم منافی عفت عمومی ونظم و انضباط اجتماعی
– علائمی که دارای اسم و عبارت عمومی باشد و دولت استعمال آن را تحت علامت تجاری منع کرده باشد.
17- به موجب مصوبه ی سوم اردیبهشت 1328 هیاًت وزیران،ثبت علائم برای هر یک از این موارد اجباری است:
– داروهای اختصاصی مورد استفاده ی طبی
– مواد غذایی که در لفاف و ظروف مخصوص عرضه می شوند .
– آب های گازدار
– لوازم آرایشی که برای استعمال مستقیم بر روی پوست انسان به کار می رود.
18- موسسات تجاری، صنعتی و کشاورزی ثبت شده در خارج از کشور نیز بر اساس ماده ( 4 ) قانون ثبت علائم و اختراعات به شرط رعایت موارد ذیل می توانند از مزایای این قانون بهره مند گردند :
– علائم تجاری خود را به موجب مقررات این قانون در ایران به ثبت برسانند.
– کشور محل اقامت موسسه یا شرکت مذکور، به موجب عهدنامه و یا قوانین داخلی خود از علائم تجاری ایران حمایت کند.
19- اگر یک علامت تجاری هم زمان دو متقاضی برای ثبت داشته باشد متقاضی ای که تاریخ تقاضای آن ارجحیت داشته باشد اجازه به ثبت رساندن آن را دارد.
20- پس از تایید اظهارنامه برند، آن برند برای متقاضی در نظر گرفته می شود و دیگر برای سایرین قابلیت ثبت ندارد.