• 04133367292
  • تبریز- خیابان آبرسان- جنب قنادی تشریفات - ساختمان 110 - طبقه 2 -واحد 8
تات ثبت

افراد فاقد شرایط جواز تاسیس

1- عدم ارائه گواهی پایان خدمت

اولین موردی که می‌تواند منجر به رد درخواست دریافت این نوع پروانه بشود، عدم ارائه یک گواهی رسمی برای پایان خدمت است. آقایان باید مدارکی همچون گواهی پایان خدمت، گواهی مربوط به معافیت دائم و یا حتی گواهی مرتبط به اشتغال به تحصیل را در اختیار داشته باشند تا بتوانند به کمک آن‌ها وضعیت وظیفه عمومی خود را مشخص کنند. شایان ذکر است که حتی با برخورداری از معافیت پزشکی نیز می‌توان پروانه مخصوص کسب را دریافت کرد و این موضوع یک مانع به شمار نمی‌رود.

2- عدم ارائه سند مالکیت یا اجاره نامه

عدم برخورداری از سند مالکیت و یا اجاره‌نامه است. این موضوع اهمیت بالایی دارد که تعیین کنید ملک واحد صنفی مدنظر شما در چه شرایطی قرار دارد. جهت انجام این امر نیز باید به مواردی همچون سند مالکیت و یا اجاره‌نامه اتکا کرد.

البته این دو مورد تنها بخشی از اسناد کاربردی در همین رابطه محسوب می‌شوند؛ می‌توان گزینه‌های دیگری همچون مبایعه‌نامه و همچنین حکم دادگاه برای تنظیم کردن سند اجاره را به کار گرفت.

3- جنسیت

موارد بسیار مهمی که باید مورد بررسی قرار بگیرد، بحث جنسیت است. در کشور ما بانوان امکان دریافت مجوز کسب برخی از مشاغل را به صورت قانونی ندارند. اگرچه این موضوع احتمالاً برایتان تعجب‌برانگیز به نظر می‌رسد، اما در هر صورت باید گفت که طبق قانون، برای بعضی از مشاغل امکان دریافت مستقیم مجوز به بانوان وجود ندارد.

در این حالت، بانوان باید به فکر ثبت‌نام یک آقا به عنوان مباشر خود باشند. در واقع پروانه تنها زمانی به بانوان اعطا می‌شود که در کنار خود یک مباشر آقا را به کار بگیرند. این موضوع بیشتر در رابطه با مشاغلی که به صورت عمومی «مردانه» تلقی می‌شوند صحت دارد و لازم است که به قوانین مربوط به آن دقت داشته باشیم«این محدودیت برخی از صنوف را شامل می‌شود که به عنوان مثال می‌توان به آرایشگاه‌های مردانه، سفره‌خانه، تعمیرگاه خودرو اشاره کرد».

4- اعتیاد به مواد مخدر

اعتیاد به هر دسته از مواد مخدر می‌تواند عامل مهمی جهت رد شدن درخواست شما به منظور دریافت پروانه یا مجوز کسب‌ باشد. بارها مشاهده شده است که همین موضوع مشکلات متعددی را برای متقاضیان به وجود می‌آورد، بنابراین باید به آن دقت کنید. در همین رابطه باید گفت که دریافت چنین مجوزهایی تنها در صورت عدم وجود سوء پیشینه کیفری ممکن خواهد بود.

چنانچه دچار اعتیاد هستید و یا در گذشته به دلایل مختلفی سوء پیشینه مشخصی در پرونده کیفری شما ثبت شده است، شانس دریافت پروانه برایتان به شکل معینی کاهش پیدا می‌کند

5- عدم برخورداری از گواهی دوره آموزش ۱۰ ساعته

افرادی که تمامی شرایط تعیین شده توسط مراجع قانونی را دارند، اما هنوز دوره آموزشی ۱۰ ساعته در مؤسسات آموزشی مرتبط با حوزه فعالیت خود را به دست نیاورده‌اند نیز نمی‌توانند این پروانه را دریافت کنند. این گواهی باید به تأیید کمیسیون نظارت شهرستان شما رسیده باشد تا بتوان آن را به عنوان یک مدرک رسمی در نظر گرفت، بنابراین اگر تاکنون جهت دریافت این مدرک اقدامات لازم را انجام نداده‌اید و هیچ‌گونه دوره آموزشی مشخصی را پشت سر نگذاشته‌اید، بهتر است زودتر دست به کار شوید. مدت زمان مشخص شده برای چنین دوره‌هایی چندان زیاد نیست و وقت زیادی را از شما نمی‌گیرد. افزون بر این، در طی دوره‌های مدنظر دانش خود را در حیطه کاریتان افزایش می‌دهید که خود به عنوان یک مزیت عالی شناخته می‌شود.

6- عدم ارائه گواهی مرکز بهداشت شهرستان

برخی از مشاغل وجود دارند که فعالیت در آن‌ها باید با رعایت کلیه مقررات بهداشتی انجام بگیرد، زیرا این مشاغل به صورت مستقیم با تغذیه و سلامت مردم سروکار دارند. چنانچه شما نیز قصد دارید واحد صنفی خاصی در این حوزه ایجاد کنید و به دنبال پروانه کسب هستید، باید یک گواهی اختصاصی از مرکز بهداشت شهرستان مربوطه اخذ کنید. عدم اقدام به این امر، امکان دریافت پروانه کسب را از شما می‌گیرد.

برای پاسخ به پرسش «چه کسانی نمی توانند پروانه کسب بگیرند» باید به این نکته اشاره کنیم که طی دریافت گواهی مذکور چند مورد معاینه پزشکی بر روی شما صورت می‌گیرد. اصنافی که در زمینه توزیع مواد خوراکی،‌ آشامیدنی و بهداشتی مشغول به فعالیت هستند باید در گام اول به سراغ تهیه این گواهی بروند.

7- عدم برخورداری از متراژ مناسب در مغازه

آخرین گزینه‌ مهمی که در این رابطه باید مدنظر قرار دهیم، عدم برخورداری از یک مغازه یا واحد صنفی با متراژ مناسب است. در قانون مربوط به دریافت پروانه‌های کسب موارد مشخصی به همین موضوع اختصاص دارد. به عنوان مثال جهت فعالیت به عنوان یک مشاور املاک باید متراژ دفتر شما حداقل به دوازده متر برسد و یا فروشندگان محصولات لبنی باید مغازه‌ای با متراژ پانزده متر داشته باشند.

سلام چه کمکی میتونم بکنم ؟

خروج از نسخه موبایل