• 04133367292
  • تبریز- خیابان آبرسان- جنب قنادی تشریفات - ساختمان 110 - طبقه 2 -واحد 8
تات ثبت

نحوه پرداخت مالیات شرکتهای تجاری

مالیات:

مالیات انتقال بخشی از درآمدهای جامعه به دولت و یا بخشی از سود فعالیت های اقتصادی است که نصیب دولت می گردد زیرا ابراز و امکانات دست یابی به درآمدها و سودها را دولت فراهم ساخته است.

کلیه شرکت ها و اشخاص حقوقی مکلفند پس از تاسیس شرکت با مراجعه به اداره امور مالیاتی اقدامات لازم را انجام دهند و مالیات دو در هزار حق تمبر خود را پرداخت کنند.همچنین شرکت هایی که سرمایه خود را افزایش می دهند می بایست در هنگام ثبت صورتجلسه افزایش سرمایه اقدام به ابطال تمبر جهت پرداخت مالیات دو در هزار شرکت نمایند. در غیر این صورت از تسهیلات،مزایا و معافیت های قانونی که برای آن ها در نظر گرفته شده محروم خواهند شد و ضمناَ مشمول جرایم مالیاتی خواهند شد. همه شرکت ها و موسسات تجاری و انتفاعی که در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده و شماره ثبت دارند مشمول بر مالیات بر درآمد هستند.

انواع اظهارنامه های مالیاتی :

1- اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی (ماده ۱۱۰ ق.م.م)

2- اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی یا مشاغل (ماده ۹۵ ق.م.م) در این بخش با توجه به گروهبندی سه نوع اظهارنامه ( گروه اول، گروه دوم،‌گروه سوم) وجود دارد.

3- اظهارنامه مالیات بر درآمد املاک (ماده ۵۷، ۸۰ ق.م.م)

4- اظهارنامه مالیات بر درآمد اتفاقی (ماده ۱۲۰ ق.م.م)

5- اظهارنامه انحلال اشخاص حقوقی (ماده ۱۱۴، ۱۱۶ ق.م.م)

6- اظهارنامه مالیات بر ارث (ماده ۲۰ ق.م.م)

از موارد مذکور اظهارنامه مالیات بر ارث از دسته مالیات بر دارائی می باشد و سایر موارد در زمره اظهارنامه عملکرد یا همان مالیات بر درآمد هستند.

مالیات بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

رایج‌ترین نوع مالیات شرکت‌ها، مالیات بر درآمد است. شرکت‌ها موظف هستند که بخشی از درآمد خود را به‌عنوان مالیات پرداخت کنند. اسناد و مدارک مالی مثل صورت سود و زیان، ترازنامه و اظهارنامه مالیاتی هرساله توسط شرکت تهیه و برای بررسی به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود. پس از تعیین مالیات، شرکت موظف است ظرف مدت‌زمان مشخصی مالیات تعیین‌شده را پرداخت کند.

شرکت های تجارتی مشول مالیات را می توان به شرح ذیل طبقه بندی نمود:

1-  شرکت هایی که صد در صد سرمایه ی آن ها متعلق به بخش خصوصی است(سهامی-غیر سهامی-تعاونی)

2- شرکت هایی که صد در صد سرمایه ی آن ها متعلق به شهرداری ها، دولت یا موًسسات و شرکت های دولتی است.

3- شرکت هایی که قسمتی از سرمایه ی آن ها متعلق به شهرداری ها،دولت یا موًسسات و شرکت های دولتی است.

4- اشخاص حقوقی ایرانی غیر تجاری که به منظور تقسیم سود بین شرکا تشکیل نشده اند لیکن دارای فعالیت های انتفاعی هستند.

5- شرکت های اشخاص حقوقی خارجی شعب یا نمایندگان آن ها در ایران.

اشخاص حقوقی نامبرده که اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی ننمایند در برابر ضوابط و قوانین سازمان امور مالیاتی کشور ،علی الراس شناخته می شوند.

تکالیف و حقوق مالیاتی اشخاص حقوقی:

بر اساس قانون هر شهروندی دارای حقوقی است که دولت موظف به تحقق آنها است. برقراری امنیت، ارایه خدمات شهری، آموزشی و خدمات امدادی و رفاهی تنها بخشی از وظایف دولت در برابر حقوق مردم است، اما منابع مالی این خدمات از کجا تامین می شود؟ در بسیاری از کشورها شهروندان در مقابل حقوق و خدماتی که از دولت دریافت می کنند وظایفی را هم بر عهده دارند که پرداخت مالیات به عنوان تامین کننده منابع مالی خدمات دولتی یکی از اصلی ترین آنها محسوب می شود.

مالیات به زبان ساده وجوهی است که دولت برای تامین هزینه های خود از اشخاص دریافت می کند ، به بیان دیگر مالیات مبلغی است که دولت بر اساس قانون و به منظور تقویت عمومی حکومت و تامین مخارج عامه از اشخاص ، شرکت ها و موسسات دریافت می کند.

بر اساس مطالب بالا تمام کسانی که به نحوی درآمدی تحصیل می کنند ملزم به پرداخت مالیات می باشند و بر اساس یک تقسیم بندی مالیات دهندگان به دو دسته مالیات دهندگان حقیقی و حقوقی تقسیم می شوند. که هر کدام از آنها وظایفی را در نظام مالیاتی کشور بر عهده دارند.

از جمله تکالیف مالیاتی مهم اشخاص حقوقی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پلمپ دفاتر قانونی، تشکیل پرونده مالیات بر ارزش افزوده، ارائه لیست مالیات بر حقوق، ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، ارائه صورت معاملات فصلی، تحریر دفاتر قانونی، اظهارنامه مالیات بر درآمد.

سلام چه کمکی میتونم بکنم ؟

خروج از نسخه موبایل