• 04133367292
  • تبریز- خیابان آبرسان- جنب قنادی تشریفات - ساختمان 110 - طبقه 2 -واحد 8
تات ثبت

تفاوت پروانه کسب و جوازکسب

پروانه کسب چیست؟

هر فرد متقاضی شروع کسب و کار که با مصرف کننده و حقوق آنها در ارتباط است حتما بایستی از سامانه ایران اصناف پروانه کسب یا جواز کسب و کار دریافت نماید. در حقیقت متقاضی با دریافت پروانه کسب مجاز خواهد بود تا کسب و کار خود را بطور قانونی و رسمی شروع نماید و در غیر این صورت مستلزم جریمه خواهد شد.

در قانون طبق ماده 12 نظام صنفی کشور «افراد صنفی مکلف هستند. پیش از راه اندازی هر نوع واحد صنفی یا اشتغال به کسب و حرفه، نسبت به دریافت پروانه کسب یا جواز کسب اقدام نمایند.» لازم به ذکر است که متقاضیان اصناف نیاز به اخذ مجوز های دیگری نیز خواهند داشت که جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانند به سایت رسمی دولت  mojavez.mcls.gov.ir   مراجعه نمایند

«آیین نامه صدور جواز کسب بر اساس مفاد این قانون به مدت ۳ ماه از زمان تصویب این قانون از طریق دبیرخانه هیأت عالی نظارت با کسب نظر وزارتخانه‌های کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اداره کل نظارت بر اماکن عمومی ناجا و مجامع امور صنفی مراکز استان‌ها تهیه و به تصویب وزیر بازرگانی خواهد رسید.» و همچنین ادغام وزارت خانه‌ها، وزارت صنعت، معدن و تجارت آيين نامه اجرايي نحوه صدور و تمديد جواز کسب را تصویب کرده که در آن به مراحل صدور جواز کسب و شرایط عمومی و اختصاصی به تفکیک هر کسب و کار و تمامی قانون و مقررات لازم پرداخته است.

جواز کسب چیست؟

جواز کسب مجوزی است که به شما اجازه راه اندازی و شروع کسب و کاری را می دهد و اگر فعالیت درآمدی را شروع کرده اید که با مصرف کننده در ارتباط هستید و هنوز اقدام به دریافت جواز کسب نکرده اید باید بدانید که از سوی مراجع ذیربط مانند شهرداری و دیگر مراجع حتما برخورد قانونی و جریمه و محل کسب و کار شما پلمپ خواهد شد.

توصیه ما به شما که قصد راه اندازی کسب و کاری را دارید این است که قبل از شروع کسب و کار خود اقدام به اخذ جواز کسب نمایید تا محکوم به پرداخت جریمه و پلمپ شدن مغازه و فروشگاه محل کسب خود نشوید.

تفاوت جواز کسب با پروانه کسب

پروانه کسب مجوزی بوده که به منظور راه‌اندازی هر نوع کسب و کاری از طریق صنف مربوطه به دارندگان کسب و کار ارائه می‌ گردد. در واقع هر کسب و کاری که با مصرف کننده و حقوق ایشان در ارتباط است و یا آن حرفه نیازمند مهارت ویژه ‌ای باشد، به پروانه کسب و مجوز نیاز خواهد داشت. تفاوت جواز کسب با پروانه کسب هیچ بوده و در حقیقت شما این امکان را دارید که هر کدام را به جای مورد دیگر مورد استفاده قرار دهید.

میزان اعتبار جواز کسب موقت یک سال است و پس از آن اعتبار آن تمام می شود و قابل تمدید نیست. یعنی این جواز فقط یک بار صادر می گردد. اما مدت اعتبار پروانه کسب دائمی ۵ سال است و پس از اتمام ۵ سال می توان اقدام به تمدید آن نمود. البته برای تمدید این جواز نیز مدارکی لازم است.

سلام چه کمکی میتونم بکنم ؟

خروج از نسخه موبایل