• 04133367292
  • تبریز- خیابان آبرسان- جنب قنادی تشریفات - ساختمان 110 - طبقه 2 -واحد 8
تات ثبت

تعاریف، تکالیف و دلایل استفاده از حق العمل کار

حق العمل کار کیست و چه کار می کند؟

شخصی که کار حق العمل کاری را انجام می دهد حق العمل کار می گویند. ماده 357 قانون تجارت تعریف خوبی از حق العمل کار ارائه کرده است:

حق العمل کار کسی است که به اسم خود ولی به حساب و دستور شخص دیگری ( آمر ) معاملاتی را انجام می دهد و در مقابل اجرت دریافت می کند. حق العمل کار در واقع نماینده شخصی است که به او آمر می گوییم . آمر به حق العمل کار نوعی نمایندگی می دهد ، تا برای او و حساب او معامله کند. حق العمل کار به استناد بند ۳ ماده ۲ قانون تجارت ، تاجر است .

آنچه که ما گاها در زبان فارسی با عنوان کمیسیون می شنویم نیز از عبارت کمیسیونر در زبان فرانسوی گرفته می شود که با این موضوع در ارتباط است. در واقع کمیسیون همان حق العمل و کمیسیونر نیز حق العمل کار است.

تکالیف حق العمل کار :

الف: تکلیف به اطلاع رسانی

ب: حفظ ادله ورود خسارت ظاهری

ج: فروش اموال سریع الفساد

د: فروش اموال به جای مانده

د: رده وجه به آمر

دلایل استفاده از حق العمل کار :

مهمترین دلیل استفاده از حق العمل کارها، مهارت بالای آن ها در انعقاد قرارداد و یا داشتن روابطی برای پیدا کردن مشتری و یا خریدار است. در مواردی که آمر تخصصی در فروش کالای خود نداشته باشد و یا زمانی برای فراهم سازی بستر معامله برایش مقدور نباشد، از خدمات حق العمل کاری استفاده می کند. مواردی هستند که آمر صرفاً جهت فاش نشدن هویتش در  معامله از این خدمات بهره می برد. استفاده از حق العمل کار در موارد مذکور باعث حصول نتیجه بهتر می شود.

سلام چه کمکی میتونم بکنم ؟

خروج از نسخه موبایل