• 04133367292
  • تبریز- خیابان آبرسان- جنب قنادی تشریفات - ساختمان 110 - طبقه 2 -واحد 8
تات ثبت

تفاوت کارت بازرگانی و کارت عضویت

تاجرانی که در حوزه اقتصادی فعالیت دارند درصددند که در اتاق بازرگانی عضو شوند، زیرا از طریق عضو شدن و دریافت کارت معتبر می‌توانند به صادرات و واردات بپردازند. برخی از افراد که تازه می‌خواهند وارد این حوزه شوند نمی‌دانند کارت بازرگانی و کارت عضویت اتاق بازرگانی چیست. از این رو تصمیم گرفتیم در این مقاله درباره تفاوت کارت عضویت اتاق بازرگانی و کارت بازرگانی صحبت کنیم.

کارت بازرگانی :

کارت بازرگانی، کارتی است که از طرف اتاق بازرگانی برای افراد صادر می‌شود، کارت بازرگانی اشخاص حقیقی و حقوقی تفاوت چندانی با هم نداشته و مزایای یکسانی دارند. اما برخی از کالاهای خاص که توسط اتاق بازرگانی اعلام می‌شوند، مختص کارت بازرگانی حقوقی هستند. به خاطر داشته باشید که این اقلام خاص توسط اتاق بازرگانی اعلام می‌شوند و ممکن است در زمان‌‌های مختلف، متفاوت باشد ولی در سایر موارد می‌توان از کارت بازرگانی حقیقی استفاده کرد.

ضمن اینکه در مجامع بین‌المللی، کارت بازرگانی حقوقی از اعتبار بیشتری برخوردار است. همچنین طبق قانون جدید، برخی از فعالیت‌ها فقط برای دارندگان کارت بازرگانی حقوقی مجاز است. بنابراین نوع فعالیت شما در انتخاب نوع کارت، بسیار مهم است.

کارت عضویت اتاق بازرگانی:

کارت عضویت اتاق بازرگانی، کارتی است که با کارت بازرگانی متفاوت بوده و تاجران می‌توانند از شعب اتاق بازرگانی در تهران یا شهرستانی که در آن اقامت دارند، آن را اخذ کنند.

یکی دیگر از امکاناتی که اتاق بازرگانی در اختیار اشخاص قرار می‌دهد، صدور کارت عضویت اتاق بازرگانی است. کارت به نام متقاضیان واجد شرایط صادر می‌شود و یکی از مهم‌ترین شرایط صدور آن، پلمپ دفاتر است. کارت عضویت، مزایای استفاده از برخی از امکانات اتاق بازرگانی را به دارنده آن می‌دهد ولی امکان واردات و صادرات کالا با آن وجود ندارد.

برای دریافت این کارت فرد می‌بایست به صورت درخواست الکترونیکی در مرجع اتاق بازرگانی درخواست خود را ثبت کند. معمولاً مدت زمان مورد نیاز برای اخذ این کارت به صورت میانگین یک ماه است.

تفاوت کارت عضویت و کارت بازرگانی:

کارت بازرگانی و کارت عضویت تفاوت‌های عمده‌ای با هم دارند که اصلی‌ترین آن‌ها را می‌توان شامل موارد زیر دانست:

1- انجام صادرات و واردات:

اصلی‌ترین و مهم‌ترین تفاوت کارت بازرگانی و کارت عضویت در انجام صادرات و واردات است. به این معنا که شما تنها با دریافت کارت بازرگانی می‌توانید برای صادرات و وادارت اقدام نمایید. در حالی‌که صرف دریافت کارت عضویت، نمی‌تواند مجوزی برای فعالیت در زمینه صادرات و واردات باشد.

2- امکان ثبت برند انگلیسی یا لاتین :

مطابق مقررات، برای ثبت برند لاتین، نیاز به اخذ مجوز دارید. این مجوز می‌تواند کارت بازرگانی یا کارت عضویت باشد. اما باید توجه داشته باشید که با کارت عضویت تنها می‌توانید یک برند به ثبت برسانید. در حالی‌که با کارت بازرگانی، می‌توان دو الی سه برند را به ثبت رساند.

3- الزامی بودن کد اقتصادی برای دریافت کارت بازرگانی:

تفاوتی که در این دو کارت وجود دارد مرتبط با الزامی بودن کد اقتصادی برای دریافت کارت بازرگانی است. برای اخذ کارت بازرگانی، شخص ملزم به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و ارائه کد اقتصادی‌ است. در حالی‌که برای دریافت کارت عضویت چنین الزامی وجود ندارد.

نکات مهم در خصوص کارت بازرگانی و کارت عضویت اتاق بازرگانی:

حداقل زمان مورد نیاز برای دریافت و اخذ کارت بازرگانی 30-40 روز کاری است.

افرادی که در شرکت‌های خصوصی در حال فعالیت هستند و یا به عنوان مدیر دولتی فعال هستند، برای دریافت کارت بازرگانی دارای محدودیت نیستند البته در صورتی که دارای شرایط خاص نباشند.

از دیگر موارد مهم درباره کارت بازرگانی و کارت عضویت اتاق بازرگانی آن است که افراد حقیقی و حقوقی تنها یک بار می‌توانند نسبت به دریافت کارت بازرگانی اقدام کنند و در صورتی می‌توانند بیش از یک بار نسبت به دریافت آن اقدام نمایند که یک بار به صورت حقیقی و بار دیگر به عنوان نماینده یک شرکت اقدام کنند.

افرادی که دارای سابقه کیفری هستند و یا حکم جرم آنان علنی شده است امکان دریافت کارت بازرگانی به عنوان مدیر عامل را ندارند.

افرادی که در نهادهای دولتی فعالیت داشته‌اند و یا اینکه در یک شرکت تجاری و تعاونی فعالیت دارند نمی‌توانند به عنوان مدیر عامل نسبت به دریافت کارت بازرگانی اقدام کنند.

برای دریافت کارت بازرگانی حتماً نیاز به داشتن شرکت نیست، چرا که کارت بازرگانی برای شخص حقیقی نیز صادر می‌شود.

برای دریافت کارت بازرگانی نیاز به کد اقتصادی است. در واقع یکی از شرایط لازم اخذ کارت دارا بودن کد اقتصادی است.

سلام چه کمکی میتونم بکنم ؟

خروج از نسخه موبایل