• 04133367292
  • تبریز- خیابان آبرسان- جنب قنادی تشریفات - ساختمان 110 - طبقه 2 -واحد 8
تات ثبت

مالیات شرکت ها و موسسات دانش بنیان

قانون مالیات شرکت ها و موسسات دانش بنیان:

خوشبختانه در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان از بسیاری از موارد مالیاتی معاف هستند. با این حال فرآیند اجرای معافیت مالیاتی شرکت های دانش‌بنیان با شرکت‌های دیگر تا حدودی تفاوت دارد. بر اساس ماده 22 فصل 6 آیین‌نامه قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، درآمدهای مشمول مالیات شرکت‌ها و موسسه‌های دانش بنیان از منبع قراردادها و فعالیت‌های تحقیق و توسعه، تجاری‌سازی نو همچنین تولید محصولات و خدمات دانش‌بنیان به مدت 15سال از مالیات موضوع ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم، معاف هستند.

ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم درباره پرداخت 25% از سود خالص شرکت‌ها تحت عنوان مالیات صحبت می‌کند. شرکت‌های دانش‌‌بنیان از پرداخت این سود نیز معافیت دارند. البته باید در نظر داشت محصولات و خدماتی از این معافیت بهره‌مند می‌شوند که جزو مصادیق شرکت‌های دانش‌بنیان باشند. این مصادیق به‌صورت سالانه ارزیابی می‌شوند. در صورتی که سود حاصله از مجموعه مصادیقی غیر از فعالیت‌های دانش‌بنیان باشند، از این قاعده مستثنی خواهند بود و معافیت مالیاتی شرکت های دانش‌بنیان شامل حال آن‌ها نمی‌شود.

حوزه مالیاتی :

علاوه بر تقسیم‌بندی کلی بالا، یک تقسیم‌بندی دیگر برای بررسی مالیات شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح می‌شود. بر اساس تقسیم‌بندی، شرکت‌های دانش‌بنیان به دو سطح نوع ۱ و نوع ۲ تقسیم می‌شود که هرکدام از آن‌ها به دودسته‌ی نوپا و تولیدی نیز دسته‌بندی می‌شود.

تفاوت این دو سطح به‌صورت خلاصه در محصولاتی است که ارائه می‌دهند. به‌عبارت‌دیگر منظور از کالاها و خدمات دانش‌بنیان سطح ۱، محصولاتی هستند که در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش‌افزوده بالا و پیچیدگی فنی بالا هستند. درحالی‌که کالاها و خدمات دانش‌بنیان سطح ۲ پیچیدگی فنی کمتری نسبت به کالاها و خدمات دانش‌بنیان سطح ۱ دارند.

معافیت مالیاتی شرکت‌های غیرمستقر در پارک علم و فناوری:

بر اساس قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های دانش‌بنیان سطح ۱ اعم از نوپا و تولیدی سطح ۱ از معافیت مالیاتی برخوردار هستند. معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان صرفاً برای درآمدهای مشمول مالیات شرکت‌های دانش‌بنیان است. توجه نمایید که معافیت مالیات بر درآمد باید ناشی از قراردادها و فعالیت‌های تحقیق و توسعه، تجاری‌سازی و تولید محصولات و خدمات دانش‌بنیان در حوزه فناوری برتر و با ارزش‌افزوده فراوان به ‌ویژه در تولید نرم‌افزارهای مربوطه باشد.

به عبارت بهتر معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان صرفاً مربوط به درامدهای ناشی از مصادیق فعالیت‌های دانش‌بنیان است که هرساله توسط کارگروه ارزیابی به اداره امور مالیاتی ارسال می‌شود. مدت معافیت شرکت‌های دانش‌بنیان ۱۵ سال است. البته باید توجه نمایید که هرسال باید موضوعات معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان مورد بررسی در کارگروه قرار گیرد.

مالیات بر ارزش ‌افزوده و مالیات بر حقوق کارکنان:

شرکت‌های دانش‌بنیان از مالیات بر ارزش‌افزوده و مالیات بر حقوق کارکنان معاف نمی‌شوند. برای برخورداری از معافیت مالیاتی، شرکت‌های دانش‌بنیان باید درخواست خود را به کارگروه ارزیابی بدهند. در صورتی شرکت دانش‌بنیان می‌تواند از معافیت برخوردار شود که موضوعات در کارگروه ارزیابی تائید شده باشد و به اداره امور مالیاتی ارسال شود. اطلاعات شرکت‌ها و موضوع‌ها در نیمه دوم سال به اداره امور مالیاتی ارسال می‌شود.

معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان:

یکی از امتیازاتی که شرکت‌های دانش‌بنیان از آن برخوردار هستند، معافیت مالیاتی است. معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان شرایط خاص خود را دارد. برای فهم مطلب معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان باید بین دو دسته از شرکت‌های دانش‌بنیان تمایز قائل شویم. به‌عبارت‌دیگر معافیت مالیاتی بین شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری با شرکت‌های خارج از پارک تفاوت‌هایی دارد.

برابر با اصل ۵۱ قانون اساسی هیچ مالیاتی وضع نمی‌شود مگر به موجب قانون و هیچ معافیت و بخشودگی داده نمی‌شود مگر به موجب قانون. از مهم‌ترین حمایت‌ها و تسهیلات قابل اعطاء به شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان عبارت است از معافیت از پرداخت مالیات، عوارض، حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی به مدت پانزده سال در حقیقت استارتاپ‌های واقع در پارک‌های علم و فناوری با دارا بودن شرایط فعالیت در پارک و همچنین شرکت‌های دانش بنیان در صورت ثبت معافیت در مجوز معاف از مالیات هستند.

سلام چه کمکی میتونم بکنم ؟

خروج از نسخه موبایل